محمدمهدی مرادی خلج؛ خلیل حقیقی
چکیده
سقوط قاجاریه و برآمدن حکومت پهلوی، سرآغاز تحولات مهمّی در ایران شد. این تحولات متأثر از شرایط داخلی و خارجی گوناگون بود. دراینمیان، حکومت پهلوی با استفاده از ایدئولوژی ملیگرایی و بهرهوری نسبی ...
بیشتر
سقوط قاجاریه و برآمدن حکومت پهلوی، سرآغاز تحولات مهمّی در ایران شد. این تحولات متأثر از شرایط داخلی و خارجی گوناگون بود. دراینمیان، حکومت پهلوی با استفاده از ایدئولوژی ملیگرایی و بهرهوری نسبی از تکنولوژی روز جهان، به دنبال توجیه مبانی حکومت خود برآمد؛ به همین منظور، سازمان پرورش افکار، در 1317ش در ایران تأسیس شد تا مهمّترین نهاد برای طراحی و اجرای سیاستهای تبلیغاتی حکومت پهلوی شود. در میان کمیسیونهای آن سازمان، کمیسیون رادیو با راهاندازی رادیو در ایران از جایگاه ویژهای برخوردار شد. این کمیسیون مأموریت داشت تا با تنظیم برنامهای منظم به نشر اخبار و سخنرانیها و موسیقی در شهرها اقدام کند. پرسشی که در این زمینه مطرح است، این است که روابط سازمان پرورش افکار و کمیسیون رادیو به چه صورت بوده است؟ در این مقاله سعی شده است با استفاده از اسناد و منابع تاریخی و با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی روابط دوجانبة سازمان پرورش افکار و رادیو، نمونههای متعددی از تأثیر شکلگیری رادیو در جامعة ایران واکاوی شود. در بررسی روابط سازمان پرورش افکار و کمیسیون رادیو، میتوان نتیجه گرفت که این کمیسیون بهعنوان مجری و گسترشدهندة سیاستهای سازمان پرورش افکار، به تولیدات هنری، ادبی، پرورش موسیقیدانان، گویندگان و در پی آن ترویج افکار ملیگرایانه در جامعة ایران برای تثبیت حکومت پهلوی اقدام میکرد.