@article { author = {Morshedlau, Javad}, title = {Jadidism, Islam and Russification: The Role of Jadidism in Cultural Change of Central Asia (1880-1930)}, journal = {Historical Sciences Studies}, volume = {7}, number = {2}, pages = {105-124}, year = {2015}, publisher = {university ofTehran}, issn = {2251-9254}, eissn = {2676-3370}, doi = {10.22059/jhss.2016.59453}, abstract = {Last years of 19th century witnessed to rise of an intellectual movement in the Muslim-settled lands of Russian empire. This movement was called Jadidism due to its main cause that was modernizing educational system of RussianMuslimsocieties.ItsoriginalbasewasCrimeaandIsmail Gasprinskii, its founder, was a Tatar intellectual whose main concern was to introduce a new method of education for Muslim societies of Russian Muslims as a way to modernize this societies. To actualize his ideas, Gasprinskii constituted a newspaper under the Persian title of Tercuman and wrote some popular treatises which contained his modern thoughts. During 1880’s Gasprinskii’s ideas were propagated throughout the Russian empire and welcomed by a group of central Asian intellectuals as well. This cultural movement led to formation of a modernizing discourse which for nearly four decades prevailed intellectual sphere of Russian empire. The present paper addressed one rather neglected feather of this movement and aims to investigate its role in cultural passing of central Asia from Islamic era to soviet Russia. It also attempts to give an explanation of Jadidism and its theoretical and historical formation in connection with Russification programs of Russian government toward its Muslim societies. The results show that Jadidism as a cultural movement has had some clear connections with Russification policies.}, keywords = {Central Asia,Jadidism,I.Gasprinskii,Russification,Mâvrâ-al-Nahr,Turkistân}, title_fa = {جدیدیه، اسلام و روسی‌گردانی: نقش جدیدیه در گذار آسیای مرکزی از دورۀ اسلامی به دورۀ شوروی}, abstract_fa = {در دهه‌های واپسین سدۀ نوزدهم/سیزدهم یک جنبش فکری در حوزۀ مسلمان‌نشین روسیۀ تزاری ظهور کرد که بعدها به جدیدیه شهرت یافت. خاستگاه نخستین این جنبش، تاتارستان و کریمه و بنیانگذار آن روشنفکری تاتار به نام اسماعیل گاسپرینسکی (گاسپیرالی/غصپری) بود. هدف اصلی جنبشی که او به راه انداخت، اصلاح نظام آموزش در جوامع مسلمان‌ روسیه به عنوان گام نخست و بنیادی برای اصلاح فرهنگی و اجتماعی این جوامع بود. گاسپرینسکی، آرای نوگرایانه خود را با نگارش مقالاتی در روزنامۀ ترجمان که خود تأسیس کرده بود و شماری رساله در میان جوامع مسلمان روسیه تزاری منتشر کرد. این اقدام او با استقبال گستردۀ طیفی از تجددگرایان مسلمان در تاتارستان و آسیای مرکزی مواجه شد. در پژوهش پیش‌رو کوشش شده است با تمرکز بر یکی از جنبه‌های نسبتاً مغفول جنبش جدیدیه، نقش این جنبش در روند گذار فرهنگی آسیای مرکزی از دورۀ تزاری به دورۀ شوروی بررسی شود. به این منظور کوشش شده است روند تاریخی توسعه و شکوفایی جنبش جدیدیه در آسیای مرکزی و بن‌مایه‌های نظری آن، با رویکردی تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شود. نتیجۀ اولیۀ این بررسی نشان می‌دهد که اندیشۀ جدیدیه هم در مرحلۀ تکوین و هم در مرحلۀ گسترش، با سیاست‌های روسی‌گردانی آسیای مرکزی هم‌راستا بوده است.}, keywords_fa = {آسیای مرکزی,جدیدیه,گاسپرینسکی,روسی‌گردانی,ماوراءالنهر و ترکستان}, url = {https://jhss.ut.ac.ir/article_59453.html}, eprint = {https://jhss.ut.ac.ir/article_59453_2953590bb7dfa3d7e5151246cebd04ae.pdf} }