@article { author = {roohi, alireza and Seyedi Noghany, Sepideh}, title = {Salahuddin Ayoubi's soft war in the face of Fatimids using schools}, journal = {Historical Sciences Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {21-37}, year = {2017}, publisher = {university ofTehran}, issn = {2251-9254}, eissn = {2676-3370}, doi = {10.22059/jhss.2018.214056.472733}, abstract = {Salahuddin Ayoubi, as the most influential person in the Ayubi government, in addition to the political struggle, with a particular kind of cultural struggle to confront the Fatimids. He considered himself an advocate of the Sunni, made many efforts to protect Sunni people and deal with the Ismailis. The most effective and effective methods that could help him achieve his goals without serious military conflict and without sensitivity among the Ismailis was the use of several new schools of the Sunni Foundation. Schools that formulated government with specific jurisprudential and educational standards. The Seljuk and Zangyan experiences were used in this way. The main issue of this paper is the study of the various methods of Salah al-Din's cultural struggle with the ideas of the Isma'ili and the teachings of the Fatimids, as well as the functions, features and history of Sunni schools during the Salah al-Din period.}, keywords = {Ayyubyan,Salahuddin Ayyubi,Egypt,schools Shafi'i,Religion}, title_fa = {جنگ نرم صلاح‌الدین ایوبی در مواجهه با فاطمیان با بهره‌گیری از مدارس}, abstract_fa = {صلاح­الدین ایوبی به‌عنوان تأثیرگذارترین شخصیت دولت ایوبی، علاوه بر مبارزه سیاسی، با نوع خاصی از مبارزه فرهنگی به مقابله با فاطمیان برخواست. او که خود را مدافع اهل سنت می­دانست، درجهت حمایت از اهل سنت و برخورد بااسماعیلیان بسیار تلاش­ کرد. از تأثیرگذارترین و کارآمدترین روش­هایی که می­توانست بدون درگیری شدید نظامی و بدون ایجاد حساسیت در بین اسماعیلیان او را به اهداف خود برساند، استفاده از مدارس متعددِ نوبنیاد ویژه‌ی اهل سنت بود. مدارسی که قالب­بندی حکومتی با ضوابط مشخص فقهی و آموزشی را دارا بود. تجربه‌های سلجوقیان و زنگیان در این راه مورد استفاده قرار گرفت. مسئله اصلی مقاله‌ی پیش‌رو، بررسی روش­های مختلف مبارزۀ فرهنگی صلاح­الدین با اندیشه­های اسماعیلیان و تعالیم فاطمیان؛ و نیز کارکردها، ویژگی­ها و تاریخچه مدارس اهل سنت در دورۀ     صلاح­الدین است.}, keywords_fa = {ایوبیان,صلاح‌الدین ایوبی,مصر,مدارس,مذهب شافعی}, url = {https://jhss.ut.ac.ir/article_64396.html}, eprint = {https://jhss.ut.ac.ir/article_64396_862e5912a36d7b784578bca3338f05f7.pdf} }