per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
1
19
10.22059/jhss.2020.306015.473283
78000
Research Paper
ارزیابی عملکرد دولت در خرید انحصاری و تضمینی گندم در جنگ جهانی دوم (1320-1324)
Investigating the Government’s Exclusive and Guaranteed Purchase of Wheat during World War II (1941- 1945)
محمد بختیاری
bakhtiari@hum.ikiu.ac.ir
1
استادیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی
خرید تضمینی گندم با هدف رسیدن به خودکفایی و حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده، یکی از سیاستهای اعمال شده از سوی دولت از زمان پهلوی اول تاکنون بوده است. اما در مواقعی، به دلیل عدم اجرای درست این سیاست، نه تنها اهداف مذکور محقق نشده، بلکه پیامدهای زیانباری به دنبال داشته است. جنگ جهانی دوم یکی از دورههایی است که دولت برای تأمین نان مورد نیاز مردم با قیمتی متعادل، خرید انحصاری و تضمینی گندم از مالکان و زارعان را در پیش گرفت. اما در عمل این سیاست درست اجرا نشد. پژوهش حاضر در صدد است عملکرد دولت در خرید انحصاری و تضمینی گندم در جنگ جهانی دوم را مورد بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ دهد که اجرای سیاست خرید انحصاری و تضمینی گندم چه پیامدهایی را به دنبال داشت. برای این منظور از روش توصیفی تحلیلی استفاده میشود. روش گردآوری اطلاعات نیـز کتابخانهای و اسنادی است. نتیجۀ این تحقیـق نشان میدهد خرید انحصاری گندم از مالکان و زارعان با قیمت ارزان و فروش آن به مصرفکننده با قیمت ارازانتر و یارانهای، به نفع مصرفکننده شهری و ضرر تولیدکننده روستایی و دولت بود. از دیگر پیامدهای زیانبار این سیاست میتوان به احتکار و قاچاق گندم، سلفخری، بیانگیزگی کشاورزان برای کشت گندم، مهاجرت روستاییان به شهرها، قحطی، گرانی، وابستگی به واردات خارجی و کسری بودجۀ دولت اشاره کرد.
Guaranteed purchase of wheat to achieve self-sufficiency and to support producers and consumers has been one of the policies implemented by the governments since the era of the first Pahlavi. But sometimes not only have those goals not been met, they have had disastrous consequences. World War II was one of the instances in which the government initiated a monopoly and guaranteed purchase of wheat from landowners and farmers to provide the people with the bread at a reasonable price. But in practice this policy was not implemented properly. The purpose of this article is to investigate the government’s exclusive and guaranteed purchase of wheat during World War II and to study the consequences of this policy. A descriptive-analytical approach is used for this purpose. The study argues that the exclusive purchase of wheat by the owners and farmers at cheap prices and selling it to the consumer at subsidized prices was in favor of the urban consumer and disadvantaged the rural producer and the government. Other consequences of this policy include hoarding wheat, prebuying, farmers’ reluctance to grow wheat, migration to cities, famine, high prices, dependence on foreign imports, and the government’s budget deficit.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78000_505759a6c74b3beec73705fd480b3f36.pdf
جنگ جهانی دوم
کشاورزی
گندم
خرید انحصاری
خرید تضمینی
World War II
Agriculture
Wheat
Exclusive purchase
Guaranteed purchase
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
21
42
10.22059/jhss.2020.301458.473237
78001
Research Paper
نگرش گروه های مختلف اجتماعی به بیماری های طاعون و وبا در ایران عصر صفوی بر اساس منابع مکتوب
The Views of Different Groups on the Treatment of Plague and Cholera in the Safavid Period: An Analysis Based on Historical Texts
پنگ جین
jinpengkangxi@163.com
1
محمدحسن رازنهان
hasan_raznahan@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهران
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی
شیوع و گسترش بیماریهای عفونی و واگیردار در سرزمین ایران همواره یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت و موجب صدمات فراوان انسانی، اقتصادی و اجتماعی در طول تاریخ بوده است. اگرچه اطلاعات زیادی از شیوع این بیماریها در دورۀ پیش از اسلام در متون مشاهده نمیشود اما منابع دورۀ اسلامی گزارشهای بسیار متعدد و مفصلی در باب شیوع امراض عفونی و بهویژه بیماریهای وبا و طاعون و تلفات ناشی از آنها را در اختیار پژوهشگران قرار دادهاند. در دورۀ صفوی بهرغم ایجاد یک حکومت متمرکز و پیشرفتهای بهداشتی و رشد دانش پزشکی و احداث بیمارستانها بیماریهای عفونی کماکان بسیار شایع بوده و تلفات بسیاری برجا میگذاشتهاند. تا آنجا که در این دوره کتب تخصصی در مورد بیماریهای عفونی و بهویژه بیماری طاعون نگاشته شده است. مقالۀ حاضر در تلاش است تا با بررسی تاریخی موارد شیوع بیماریهای عفونی در دورۀ صفوی به دیدگاه چهار گروه علما، مورخین، جهانگردان و سفرنامهنویسان و پزشکان در مورد این بیماری و علت شیوع و بروز آن پرداخته و همچنین درمانهای ارائهشده از سوی پزشکان ایرانی و طب سنتی ایرانی را در درمان این بیماریها موردبررسی قرار دهد. با بررسی متون تاریخی دورۀ صفوی مشخص میشود که اگرچه عامل مشیت و تقدیر الهی از دیدگاه اکثر مورخین و روحانیون این دوره اصلیترین عامل بروز این بیماریها شناخته میشود بااینحال ازنظر پزشکان و تعداد اندکی از مورخین ایرانی عوامل طبیعی نظیر آبهای آلوده و آبوهوای نامساعد اصلیترین عوامل بروز بیماریهای عفونی شناخته میشوند؛ بنابراین نظامهای معرفتی و جهانبینی اقشار مختلف اجتماعی نقشی مهم در باورهای این گروهها نسبت به درمان بیماری عفونی و واگیردار داشته است.
In the history of Iran, the prevalence of infectious diseases has always been one of the main causes of population reduction. These diseases have inflicted serious damages on the economy and society throughout history. Although there is little information about these diseases in the pre-Islamic period in historical texts, there are many detailed reports on the prevalence of infectious diseases, especially plague and cholera, and their mortality rate in the historical texts of the Islamic period; These reports provide valuable information for researchers who focus on this field. In the Safavid period, despite some advancements in general healthcare, and although the central government had established hospitals and healthcare centers, infectious diseases continued to be prevalent and caused huge mortalities; so much so that professional books on infectious diseases and especially on cholera were written in this period. This article seeks to make a historical study on the prevalence of infectious diseases in the Safavid period of Iran to examine the views of religious scholars, historians, physicians and travel book writers on the disease and the cause of its spread, as well as the therapies provided by Iranian and traditional physicians in the treatment of these diseases. Upon examining the historical texts of the Safavid period, it is clear that although most people, historians and clerics of this period thought that divine retribution is the main cause of these diseases, the doctors and a small number of historians believed natural factors such as polluted water and unfavorable weather were the main causes of infectious diseases. Therefore, it can be said that the epistemology and worldview of different social classes has played an important role in their beliefs on the treatment of infectious and contagious diseases.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78001_bc136c087c13b3131e66c2787f6238ac.pdf
بیماریهای عفونی
طاعون
وبا
دورۀ صفویه
گروههای اجتماعی
Infectious diseases
Plague
Cholera
Safavid period
Social groups
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
43
64
10.22059/jhss.2020.303911.473263
78004
Research Paper
روابط هدایت الله خان فومنی (گیلانی) با حکومت مرکزی (1170-1200ق/1757-1786م)
The Relations of Hedayatullah Khan Foumani (Gilani) with the Central Government (1170-1200 A.H./ 1757-1786)
محسن رحمتی
rahmati.mo@lu.ac.ir
1
فرزاد خوشآب
farzad.69.fk@gmail.com
2
تقی اصغری
taghi.asghari1366@gmail.com
3
استاد گروه تاریخ دانشگاه لرستان
دانشجوی دکترای تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه لرستان
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی
سرزمیـن گیلان، به واسطۀ موقعیت جغرافیایـیاش، از ورود اسلام تا صفویه، همواره تحت فرمان خاندانهای حکومتگر محلی بوده و معمولاً زیر سلطۀ مستقیم حکومت مرکزی قرار نداشت. این روند تا پیش از رویکار آمدن صفویـان همچنان ادامه پیـدا کرد. فقط در دورۀ صفوی، شاهعباس اول (حک: 996-1038ق/1588-1629م) با بسط نفوذ و سلطۀ حکومت مرکزی در گیلان، بساط حکومتهای محلی آن را در هم پیچید. از آن پس، امور گیلان توسط کارگزاران و حکمرانان منصوب از طرف حکومت مرکزی اداره میشد. در دورۀ کریمخان زند (حک: 1163-1193ق/1750-1779م.) نیز هدایتاللهخان به حکومت آن ایالت منصوب شد ولی به واسطۀ علل و عوامل مختلف رابطۀ او با حکومت مرکزی تغییر یافت. این پژوهش با روش توصیـفی تحلیـلی، بـرای ارائۀ پاسـخ به این سـوال تنظیـم شده است که روابط هدایتاللهخان گیلانی با حکومت مرکزی چرا و چگونه تغییر یافت؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روابط هدایتاللهخان با حکومت مرکزی تحت تأثیر عواملی همچون ضعف حکومت مرکزی، توانیابی نظامی حاکم گیلان، برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با حکومتهای همجوار متغیر و تابع شرایط بود. حاکم گیلان با توسل به اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی و سرکوب خوانین محلی در صدد تلاش برای حفظ موجودیت خود و افراد تحت سرپرستیاش، در مقابل حکومت مرکزی و دیگر مدعیان سیاسی قدرت بود.
Due to its geographical location, Gilan, since the arrival of Islam until the Safavid era, was always under the rule of local families and was not usually under the direct control of the central government. Only in the Safavid period, Shah Abbas I (d. 996-1038 AH/ 1588-1629 AD) put an end to the reign of local governments through the expansion of the influence and domination of the central government over Gilan. Since then, Gilan’s affairs were governed by agents and rulers appointed by the central government. During the reign of Karim Khan Zand (d. 1163-1193 AH/ 1750-1779 AD), Hedayatullah Khan was appointed as the governor of the province, but due to various reasons and factors, his relationship with the central government changed. Through a descriptive-analytical method, this paper seeks to answer the question of why and how Hedayatullah Khan’s relationship with the central government changed. The findings of this study show that Hedayatullah Khan’s relations with the central government were influenced by factors such as the weakness of the central government, the military empowerment of the ruler of Gilan, and the establishment of political and economic relations with the neighboring governments. The ruler of Gilan, by resorting to political, military and economic measures and suppressing the local readers, sought to maintain his power and that of his subordinates against the central government and other political claimants.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78004_8b193ce23cb4597f10488fd22e9e5757.pdf
گیلان
حکومت مرکزی
کریم خان
هدایت الله خان
آقامحمدخان قاجار
قاجار
زندیه
Gilan
Central Government
Karim Khan
Hedayatollah Khan
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
65
88
10.22059/jhss.2020.300911.473232
78007
Research Paper
هخامنشیان در ایونیه: از نبرد موکاله تا صلح کالیاس (479-449 پ.م)
Achaemenids in Ionia: From the Battle of Mycale to the Peace of Callias (479-449 BCE)
کلثوم غضنفری
k.ghazanfari@ut.ac.ir
1
بهرام روشن ضمیر
bahraamroshan@gmail.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان دانشگاه تهران
جنگهای مادی (دولت هخامنشی با یونانیان) از مهمترین سرفصلهای تاریخ دورۀ باستان است. مهمترین مسئله در بررسی این جنگ کمبود و یکطرفه بودن منابع است. در حالیکه هیچ منبع ایرانی و شرقی سخنی از این جنگ نزده، منابع یونانی (در رأس آنان هرودت) به تفصیل جزئیات آن را شرح دادهاند. اما هرودت به دلیلی ناروشن کتاب خود را با نبرد موکاله و محاصرۀ سِستوس (479 پ.م) به پایان رسانده است. دیگر منابع یونانی روایتهایی آشفته از این جنگها به یادگار گذاشتهاند که بررسیِ جنگها پس از نبرد موکاله را دشوار میکند. بر اساس روایت یونانی، با شکستِ هخامنشیان در نبردِ موکاله و سِستوس حضورِ دریایی پارسیان در آبهای اژه به پایان رسید و چیرگیِ دریایی بر شاهراهِ آبی مدیترانه به دریای سیاه و کرانههای غربی آسیای صغیر (ایونیه) از دست رفت، اما بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان میدهد که دولت هخامنشی همچنان پایگاههای دریایی مهمی در مدیترانه داشت که به ادامه درگیریها تا سه دهه پس از نبردِ موکاله انجامید، تا اینکه سرانجام دو طرف به صلح کالیاس (449 پ.م) تن دادند.
Greco-Persian Wars are among the most important events of ancient history. The most important issue regarding studying these wars has been the scarcity of sources. While no Persian or Asian sources have mentioned these wars, Greek sources have detailed them. Herodotus ends his book with the battle of Mycale and the siege of Sestos (479 BC). Other Greek sources retell scattered accounts on these wars that make it difficult to study them after the Battle of Mycale. It is told that the Achaemenids’ defeat at the Battle of Mycale and Sestos terminated the Persians’ naval presence in the Aegean waters, and the maritime dominance over the main Mediterranean passage to the Black Sea and the western coast of Asia Minor (Ionia) was put an end to. But this article argues that the Achaemenids still had important bases in the Mediterranean sea which enabled them to continue the conflicts up to three decades after the Battle of Mycale until the two sides agreed to a peace called Peace of Callias (449 BC).
https://jhss.ut.ac.ir/article_78007_80c3c34bab3086b4aad75d81ddc35c49.pdf
جنگهای ایران و یونان
تمیستوکلس
پائوسانیاس
کیمون
پریکلس
اردشیر یکم
GrGreco-Persian wars
Themistocles
Pausanias
Cimon
Pericles
Ardashir I
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
89
109
10.22059/jhss.2020.304598.473267
78010
Research Paper
بازتاب رویدادهای انقلاب گیلان در آثار ویلیمیر خلبنیکف
The Reflection of the Events of the Gilan Revolution in the Works of Velimir Khlebnikov
الهه کولایی
ekolaee@ut.ac.ir
1
فرشته مشهدی رفیع
f.m.rafi@gmail.com
2
استاد گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای ادبیات روسی دانشگاه لوباچفسکی روسیه
جنبش انقلابی گیلان (1300-1294/1921-1915) یکی از مهمترین جنبشهای تاریـخ معاصر ایران بهشمار میآید که همواره محل بحثهای فراوانی از سوی صاحبنظران و کارشناسان مسائل تاریخی و سیاسی بوده است. در طول سالها آثار گوناگون در مورد این جنبش به شکل کتاب و مقاله در حوزههای تاریخی، هنری و ادبی به قلم پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی به نگارش درآمدهاند که هر یک به سهم خود دربردارندۀ نکتههای قابل تأملی در مورد چگونگی شکلگیری این جنبش، اندیشه و عملکرد رهبران آن، بهویژه میرزا کوچکخان و دلایل ناکامی جنبش هستند. شعرهای ایرانی یا در اصطلاح پژوهشگران ادبیات روسیه «سیکل ایرانی» ویلیمیر خلبنیکف شاعر برجستۀ قرن بیستم ادبیات روسیه، از آثاری است که متأثر از این رخداد انقلابی سروده شدهاند. نکتۀ شایان توجه این است که خلبنیکف یکی از اعضای گروهی متشکل از سخنرانان و هنرمندان انقلابی روس بود که در سال 1921/1300 همراه با بخشی از نیروهای ارتش سرخ از باکو وارد گیلان شدند و از نزدیک شاهد برخی از رخدادهای منتهی به ماههای پایانی جنبش جنگل بودند. این نوشتار بر آن است تا با ارائۀ دیدهها و تأثیرهای ویلیمیر خلبنیکف از انقلاب گیلان، مخاطبان ایرانی را با دیدگاههای فرهیختگان و نخبگانِ روسِ معاصر انقلاب اکتبر 1917 در مورد این رخداد مهم تاریخ ایران که گفته میشود از انقلاب روسیه تاثیر پذیرفته بود، آشنا کند.
The Gilan Revolutionary Movement (1915-1921) is one of the most important movements in the contemporary history of Iran. It has been constantly discussed by the experts from political and historical perspectives. Over the years, several historical studies have been done on this movement in the form of books, articles, artworks, and literary works by Iranian and non-Iranian writers and researchers. Each of these works contains important points about the emergence of this movement, the causes of its failure, and its leaders’ thoughts and actions, in particular Mirza Kuchik Khan. “Iranian poetry,” or according to Russian Literature researchers “Iranian cycle,” of Velimir Khlebnikov, a prominent twentieth-century poet of Russian literature, are among the works which have been influenced by the Gilan Revolution. The remarkable feature of these poems is that the poet himself was a member of a group of Russian revolutionary speakers and artists who entered Gilan from Baku with Red Army troops and witnessed some of the events of the last years of the Jungle Movement. This article aims to acquaint Iranian audiences with the views of contemporary Russian intellectuals and elites of the Russian Revolution of October of 1917 on this important event in the contemporary history of Iran, the Gilan Revolution, which is said to have been influenced by the Russian Revolution.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78010_cc1721d8e8fdca8c650be5c18d1bb00c.pdf
انزلی
بلشویک ها
جنبش جنگل
خلبنیکف
میرزا کوچک خان
Anzali
Bolsheviks
Jungle Movement
Khlebnikov
Mirza Kuchik Khan
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
111
130
10.22059/jhss.2020.299714.473223
78015
Research Paper
آیا منات، لات و عزی، بنات الله هستند؟
Are the Goddesses al-Lat, al-Uzza and Manat, the Daughters of Allah?
زهرا محققیان
z.mohaghegh@gmail.com
1
استادیار گروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
منات، لات و عزی از شمار آن دسته از انگارههای جاهلی هستند که در قرآن کریم ذکر شدهاند و در طی تاریخ، توجه قرآنپژوهان از طیفهای مختلف را به خود جلب کردهاند. در حالیکه انگارۀ رایج در مورد ایشان، شناسایی این خدایان جاهلی به مثابۀ بنات الله یا دختران خداوند است؛ در غالب قریب به اتفاق منابع متقدم اسلامی چنین ماهیتدهی مشاهده نمیشود و حتی بنات الله به ملائکه تصریح گردیدهاند. در این مطالعه بناست به بررسی ماهیت این الهگان و ارتباط ایشان با انگارۀ بنات الله بپردازیم و با نظر به منابع پیشاقرآنی و همچنین آیات قرآن کریم، یک بازخوانی انتقادی از منابع متقدم اسلامی انجام دهیم. مهمترین سؤالات ما عبارتند از: منات، لات و عزی در منابع متقدم اسلامی، منابع پیشاقرآنی و قرآن کریم چه کسانی هستند و چگونه معرفی شدهاند؟ ارتباط این خدایان جاهلی با انگارۀ «بنات الله» در هریک از این منابع چیست؟ اقوال نویسندگان نخستین اسلامی چه کمکی به درک ماهیت این الهگان میکند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هرچند در قرآن کریم و منابع پیشاقرآنی صراحتی در تعریف الهگان عربی به مثابۀ بنات الله مشاهده نمیشود اما با نظر به تناقضات و اختلافات موجود در منابع متقدم اسلامی، میتوان وجود این ارتباط را در میان اعراب جاهلی محتمل دانست.
Al-Lat, al-Uzza, and Manat are among the Arabian ideas which are mentioned in the Quran and which, throughout history, have been studied by many scholars. While the common idea is that these goddesses are “daughters of Allah” or “Banat Allah,” in the vast majority of the early Islamic sources, such a identifiation is not attributed to them and even the daughters of Allah have mostly been specified as angels. This study examines the nature of these goddesses and their relationship with the idea of "daughters of Allah". Considering pre-Quranic sources as well as the verses of the Quran, this study conducts a critical reading of the early Islamic literature.The most important questions are as follows: who are al-Lat, al-Uzza, and Manat? How are they introduced in pre-Quranic sources, the Quran, and the early Islamic sources? What is the relationship between these Arabian goddesses and the idea of "daughters of Allah" in each of these sources? And how these sources help us to understand the nature of these deities? The findings of this study indicate that although the Arabian goddesses are not referred to as "daughters of Allah" in the Quran and pre-Quranic sources, given the contradictions and differences in the early Muslims Material, this belief can be considered possible among pre-Islamic Arabs.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78015_d47f4d34e19e355e6ed7b5082424dac6.pdf
انگارۀ بنات الله
الهگان عربی
فرشتگان
غرانیق العلی
تفسیر تاریخی
شواهد باستانی
منابع متقدم اسلامی
Daughters of Allah
Arabian goddesses
Historical interpretation
Ancient evidence
Early Islamic sources
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
131
152
10.22059/jhss.2020.281431.473119
78018
Research Paper
پایگاه اقتصادی و اجتماعی یک حکومت محلی در جنوب قفقاز: بررسی منابع اقتصادی قدرت خوانین شیروان در آستانۀ تسلط روسیه (1770-1820 م.)
The Socioeconomic Base of a South Caucasian Local Government: Shirvan Khanate Prior to the Russian Domination (1770-1820)
جواد مرشدلو
j.morshedloo@modares.ac.ir
1
استاد یار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس
در مقالۀ پیش رو تلاش شده است یکی از جنبههای مغفول زمامداری محلی در ایران یعنی منابع اقتصادی و الگوی مدیریت آن در جهت حفظ و توسعۀ اقتدار سیاسی خاندانی بررسی شود. به این منظور نمونۀ حکومت محلی شیروان (شروان) در دورۀ فرمانروایی خاندان آل سرکار انتخاب شده و دلیل این انتخاب امکان منحصربهفردی است که دسترسی به یک گزارش آماری فراهم آورده است. همزمان تلاش شده است از رهگذر یک بررسی تحلیلی مبتنی بر واکاوی زمینۀ تاریخی موضوع روایتهای رایج از تاریخ شیروان در دورۀ حاکمیت خاندان آل سرکار نقد شود. با اینکه نمونۀ شیروان را نمیتوان به مثابۀ یک الگوی عام و فراگیر برای فهم سازوکار اقتصادی حکومتهای محلی درنظر گرفت، دلایلی وجود دارد که میتواند ما را به درکی هرچند نسبی از کیفیت توزیع منابع اقتصادی در جهت تصرف و توسعۀ اقتدار محلی در وضعیت استقلال نسبی راهنمایی کند. مبنای این بررسی، مجموعهای از اطلاعات آماری و توصیفی است که در «گزارش 1820 ایالت شیروان» گردآوری شده و تصویری نسبی از منابع اقتصادی این ایالت در واپسین سالهای حاکمیت مصطفیخان شیروانی و کیفیت توزیع و مدیریت آن به دست میدهد. این اطلاعات در چهارچوب یک پژوهش تاریخی متعارف مبتنی بر رویکرد تاریخ اجتماعی بررسی و تلاش شده است ضمن ترسیم نمایی از حکومت محلی شیروان در نیمۀ دوم سدۀ دوازدهم/هجدهم، نقش عامل اقتصادی و مدیریت آن در حفظ و توسعۀ این حکومت محلی تببین شود.
This article touches at a somewhat neglected aspect of traditional local governments in Iran. Financial resources seem to play a pivotal role in the formation of any local power. The article focuses on a case of local government in precolonial southern Caucasia, i.e. the Khanate of Shirvan, one of those several local Iranian rules in southern Caucasia which was annihilated after Tsarist Russia’s conquest of the region. Central to this study is the nature and quality of the economic resources available to the local governor as well as the mechanism through which he managed these resources to maintain and exert his power. The main reason behind this selection is the publication of “The 1820 Russian Survey of Shirvan Khanate.” This invaluable source gives us a wealth of statistical data on the financial resources of Shirvan Khanate before its annexation to Tsarist Russia. These data are analyzed within a socioeconomic framework to determine the amount of financial resources available to the Khan. This study demonstrates that the Khans of Shirvan enjoyed an advantageous position as they held control of considerable economic resources and these resources were of crucial importance for their local rule.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78018_be63ab95548ad40806b432e5c917892e.pdf
آل سرکار
حکومت محلی
شیروان
قفقاز
مصطفیخان شیروانی
Al-Sarkar
Local government
Shirvan
Caucasus
Mustafa Khan Shirvani
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
153
173
10.22059/jhss.2020.284246.473141
78021
Research Paper
عوامل مؤثر بر پذیرش لایحۀ نظارت هیئت مجتهدان بر مصوبات مجلس توسط جناح روشنفکر مجلس اول شورای ملی
The Factors in the Approval of the Supervision of the Board of Mujtahids on Parliamentary Bills by the Intellectual Faction of the First National Consultative Assembly
علیرضا ملائی توانی
mollaiynet@yahoo.com
1
حمید بصیرت منش
basirat1341@yahoo.com
2
مرضیه بیگی زاده
mbeigi97@yahoo.com
3
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استاد یار گروه تاریخ پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی
دانشآموختۀ دکترای تاریخ انقلاب اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی
مقالۀ حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چگونه پس از پیروزی نهضت مشروطه و تشکیل مجلس، جناح روشنفکر مجلس اول شورای ملی که شامل طیفی از نمایندگان تندرو و قائل به جدایی دین از سیاست و عدم دخالت روحانیان در امور سیاسی بودند، حاضر به پذیرش لایحۀ هیئت مجتهدان طراز اول مبنی بر نظارت عدهای از علما بر مصوبات مجلس گردیدند؟ مدعای مقاله چنین است که جناح روشنفکر بدون اعتقاد به نظارت علما بر مصوبات مجلس و تنها به منظور ساکت نمودن نیروهای مذهبی تن به تصویب لایحۀ هیئت مجتهدان طراز اول داد. بنابراین مقالۀ پیشِ رو با بهرهگیری از منابع اصلی و پژوهشهای انجامشده و تکیهبر رویکرد توصیفی تحلیلی موضوع را مورد ارزیابی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که پس از ارائۀ لایحۀ هیئت مجتهدان طراز اول، نمایندگان جریان روشنفکر مجلس بر اثر فشارهای نیروهای مذهبی داخل و خارج از مجلس و نگرانی از تهمت بهایی و بیدینی که آنها را تهدید میکرد، ناگزیر به تصویب لایحۀ نظارت علما بر مصوبات مجلس شدند.
One of the challenges of the constitutional movement was the drafting and approval of the Constitution. Based on the second article of the amendment to the Constitution, five qualified mujtahids were responsible for legislative processes. During the drafting of the constitution, Sheikh Fazlollah Nouri proposed the supervision of a board of mujtahids. It was approved by the legislators as the second article of the amendment to the constitution. The question is why the intellectual faction of the first National Consultative Assembly, who insisted on the separation of religion from politics and opposed to the interference of mullahs in politics, accepted this article which allowed the supervision of a number of mullahs on parliamentary bills. This paper claims that the intellectual faction did not approve of this supervision, but they accepted it only because they intended to silence the religionists. It argues that the legislators of the intellectual faction were in fact forced to accept the supervision of mullahs on the parliamentary bills since they were under the pressure of the religionists outside and inside the parliament who would have accused them of being Baha’is or atheists if they had showed any disagreement with Nouri’s proposition.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78021_0ea3d6f2abd7968610a46be2108fef9a.pdf
شیخ فضلالله
لایحۀ هیئت مجتهدان طراز اول
جناح روشنفکر مجلس
اصل دوم متمم قانون اساسی
علما
Sheikh Fazlollah Nouri
Board of mujtahids
Intellectual faction
Constitutional amendment
Mullahs
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
175
193
10.22059/jhss.2020.303976.473264
78029
Research Paper
تبیین انگارۀ تاریخی برنارد لوئیس در ارتباط با نظریۀ خاورمیانۀ جدید
An Analysis of Bernard Lewis’s Historical Notion of the New Middle East
سید امیر میرهلی
mirhelliseyedamir@yahoo.com
1
اصغر منتظرالقائم
montazer@ltr.ui.ac.ir
2
مصطفی پیرمرادیان
mostafapirmoradian@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه اصفهان
استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
برنارد لوئیس از مستشرقین و نظریهپردازان متأخر در زمینۀ تاریخ جوامع اسلامی است که کتب و مقالات بسیاری در این زمینه به رشتۀ تحریر درآورده است. وی با مطالعۀ جامع تاریخ اسلام به این نتیجه میرسد که باید وحدت امت اسلام را از بین برده و کشورهای بزرگ خاورمیانه را به کشورهای کوچکتر که قدرت کمتری داشته و در خدمت منافع غربیان باشند تجزیه نمود. طرحی که در میان اهل تحقیق به نظریۀ خاورمیانۀ جدید شهرت یافته است. در این پژوهش تمامی آثار مکتوب و شفاهی لوئیس مورد واکاوی قرارگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد وی با دو راهکار غربیسازی و تجزیۀ خاورمیانه بر اساس شاخصهای مورد قبول غربیان از جمله میهنپرستی و دموکراسی و نیز فراهم کردن شرایط استقرار و قدرتگیری اسرائیل و یهودیان در خاورمیانه قصد تجزیۀ منطقه و ایجاد توازن قوا در بین کشورهای مختلف و حتی ادیان اسلام، یهود و مسیحیت را دارد. در این راستا برنارد لوئیس پیشنهاد میکند کشورهای غربی و به ویژه آمریکا باید در جهت سرنگونی و کاهش نفوذ هژمونیهای داخلی و خارجی در منطقه از جمله شوروی، ایران، عراق و ... بکوشند. او این نظریه را در ابتدا با روشهای تاریخنگارانه طرح کرده و در اواخر عمر خود با بیانی تند و گزنده کشورهای غربی را به جنگ و ایجاد آشوب در منطقه و تقابل با امت اسلامی ترغیب مینماید.
Bernard Lewis was a contemporary Orientalist and a theorist in the field of history of Islam. He has authored many books and articles on this subject. Studying the history of Islam, he concludes that the unity of the Islamic society must be destroyed and the great countries of the Middle East must be divided into smaller countries that have less power and serve the interests of the West. This has become known as the New Middle East theory among researchers. In this study, all of Lewis’s written and oral works are analyzed. The results of this research show that he intends to create a balance of power between the countries and even between Islam, Judaism and Christianity by adopting two strategies: Westernization and disintegration of the Middle East based on the accepted characteristics of Westerners such as patriotism and democracy. In this regard, he proposes that Western countries, especially the United States, should try to overthrow and reduce the influence of domestic and foreign hegemonies in the region, including Russia, Iran, and Iraq. He initially proposed this theory using historiographical methods, but towards the end of his life encouraged Western countries to wage war and create chaos in the region and to confront the Islamic society.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78029_2d191ebe955b8f31ece25da761888720.pdf
برنارد لوئیس
خاورمیانۀ جدید
تجزیه
وحدت اسلامی
سوء استفاده از تاریخ
Bernard Lewis
The New Middle East
disintegration
Islamic unity
Abuse of history
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشهای علوم تاریخی
2251-9254
2676-3370
2020-08-22
12
2
195
217
10.22059/jhss.2020.308536.473300
78030
Research Paper
«ماچین» و «ختا» در تصور جغرافیایی مسلمانان
“Māchin” and “Khίtā” in the Geographical Conception of Muslims
محمدباقر وثوقی
vosoughi@ut.ac.ir
1
مهران رضایی
mehran.rezaie@ut.ac.ir
2
استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران
دانش آموختۀ دکترای تاریخ دانشگاه تهران
ایرانیان به عنوان میانجی فرهنگی و اقتصادی بین شرق و غرب موجب انتقال و تبادل فرهنگی بین چین و دنیای غرب بودهاند. تا پیش از قرن شانزدهم میلادی بخشی از تمدن و فرهنگ چین از دریچۀ نگاه ایرانیان به غرب معرفی شده است. بازرگانان ایرانی از دو مسیر زمینی و دریایی مسیر چین را بارها پیموده و بار اصلی تبادل فرهنگی و اقتصادی دو کشور را به دوش کشیدند. اطلاعات مسافران و بازرگانان به اشکال گوناگون به متون جغرافیایی و تاریخی و ادبی فارسی و عربی راه یافت و طی قرنها از یک نسل به نسل دیگر منتقل شد. یکی از مهمترین وجوه این امر انتقال جاینامهای چینی از طریق متون فارسی و عربی به دنیای غرب و یا به عبارت دیگر به متون غربی است. این جاینامها در بسیاری از موارد با تغییرات آوایی و معنایی و به صورت فارسی و عربی شده به متون غربی راه یافته است. از سوی دیگر باید افزود که جاینامهای چینی به دلیل ویژگیهای آوایی با تلفظهای گوناگون نوشته شده و از این رو ثبت و ضبط این جاینامها در متون اسلامی به صورت مختلف انجام پذیرفته است. این ویژگی موجب شده تا محقّقان و پژوهشگران حوزۀ مطالعات چین با دشواری بسیاری روبرو شدهاند، از این رو به دست دادن حداقل اطلاع از موقعیّت جغرافیایی و جانمایی جاینامهای چینی از اهمیّت بسزایی برخوردار است، این موضوع تاکنون آنگونه که بایسته است مورد توجّه قرار نداشته است. «ماچین» و «ختا» از جمله جاینامهایی بهشمار میروند که به کرات در متون اسلامی بکار گرفته شده و در فرهنگ جغرافیایی مسلمانان از اهمیّت بسیاری برخوردارند. علیرغم کاربرد وسیع این دو جاینام در متون ادبی و تاریخی و جغرافیایی، هنوز به طور دقیق دربارۀ جانمایی و جایابی آنها پژوهشی مستقل به زبان فارسی به انجام نرسیده و در واقع بدرستی دانسته نیست که جغرافینویسان و مورخّان و ادبای مسلمان چه تصوّر جغرافیایی از این دو جاینام داشته اند. با توجّه به کاربرد گستردۀ این دو جاینام در متون دورۀ اسلامی و اهمّیت مسألۀ جانمایی و جایابی آنها در مطالعات مرتبط با تمدن و فرهنگ چین، این مقاله بر آن است تا موضوع «ماچین» و «ختا» در تصور جغرافیایی مسلمانان را به صورت یک مسألۀ تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. در این مقاله متون جغرافیایی و نجومی و تاریخی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و جغرافیای ذهنی نویسندگان مسلمان دربارۀ جانمایی دو جاینام «ماچین» و «ختا» مورد ارزیابی قرار میگیرد.
Persians, as cultural and economic mediators between the east and west, caused cultural exchanges between China and the western world. Up to the 16th century, Chinese culture and civilization was introduced to the west from Persians’ points of view. Persian merchants travelled to China regularly and played the main role in the cultural and economic exchanges between these two countries. Travellers and merchants’ information entered geographical, historical, and literary texts and was transferred from generation to generation for centuries. One of the most important aspects of this cultural exchange are Chinese toponyms which were transferred to western texts through Persian and Arabic texts. Most of these toponyms went through phonetic and semantic changes and entered western texts in Persian or Arabic forms. On the other hand, Chinese toponyms, because of their phonetic features, were recorded with different spellings, so these toponyms were recorded in various forms in Islamic texts. This has caused difficulties for researchers; therefore, any information about the location of Chinese toponyms is of crucial importance. “Māchin” and “Khίtā” are two of these toponyms. They are often used in Islamic text and are key terms in Muslims’ geography. In spite of the extensive use of these two toponyms in historical, geographical, and literary texts, no research has been done on them and, thus, Muslim geographers and historians’ understanding of them remains unclear. Therefore, the main purpose of this paper is to study the geographical, historical, and astronomical texts of Muslims in order to examine their geographical conception of these two toponyms.
https://jhss.ut.ac.ir/article_78030_67f6cd42c5a9e79447550cd675f04d5d.pdf
ماچین
ختا
تصورجغرافیایی
چین
ایران
Māchin
Khίtā
Geographical conception
China
Iran