TY - JOUR ID - 89006 TI - روند ایجاد مدارس نوین و تحول نظام آموزشی ولایت کرمانشاهان (1299- 1320) JO - پژوهش‌های علوم تاریخی JA - JHSS LA - fa SN - 2251-9254 AU - مطلبی, مطلب AU - مرادی نیا, محمد جواد AD - استادیار تاریخ- عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران AD - استادیار تاریخ. عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 71 EP - 85 KW - "مدارس‌نوین" KW - "نظام آموزشی" KW - "رضاشاه" KW - "کرمانشاهان" KW - معارف" DO - 10.22059/jhss.2022.339825.473543 N2 - سیستم آموزش در کرمانشاهان همچون بیشتر مناطق کشور تا اوایل سده چهاردم مکتب‌خانه‌ای بود. ورود و بروز موج نوگرایی در تاریخ معاصر ایران تحولاتی بنیادی را در سیستم آموزشی و پیدایش مدارس نوین به شیوه اروپایی رقم زد و سبب تحول و دگرگونی نظام آموزشی شد. بررسی سیر ایجاد و تأسیس مدارس نوین در کرمانشاهان موضوع این بررسی است. این پژوهش بر آن است با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از اسناد منتشر نشده آرشیوی و مطبوعات به این ابهام پاسخ دهد که روند ایجاد مدارس نوین و تحول نظام آموزشی در کرمانشاهان چگونه بود؟نتایج پژوهش نشان می‌دهد با وجود هم‌زمانی نسبی تأسیس مدارس نوین در ولایت کرمانشاهان با بیشتر ولایات ایران، مجموعه تحولات و رویدادهایی از جمله شورش سالارالدوله، ورود نیروهای متخاصم به این ولایت در دوره جنگ جهانی اول و ... سبب شد مدارس نوین این خطه تا قبل از کودتای سوم اسفند پیشرفت ملموسی نداشته باشد. اما با کودتای سوم اسفند و در نتیجه ثبات و آرامش نسبی حاکم بر ولایت و همچنین حمایت دولت، سیستم آموزشی این ولایت در دوره پهلوی اول تحولات ملموسی را چه از نظر کمی و چه کیفی تجربه کرد.اما با کودتای سوم اسفند و در نتیجه ثبات و آرامش نسبی UR - https://jhss.ut.ac.ir/article_89006.html L1 - https://jhss.ut.ac.ir/article_89006_a2cdc2a5cfab01374a02ac10076545e9.pdf ER -