دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122The Approach of The Negotiations of Iran's Constitutional Era Parliaments to Music (1906-1926)رویکرد مذاکرات مجالس عصر مشروطۀ ایران به موسیقی (1305-1285ش/1906-1926م)1329078910.22059/jhss.2022.346099.473582FAسعیدموکدیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلام دانشگاه شیراز ایران0009-0009-5988-5505محمد علیرنجبرعضو هیات علمی بخش تاریخ دانشگاه شیرازJournal Article20220721With the constitutional decree in 1906 until the end of the Qajar period, which we refer to as the constitutional era, five parliaments of the National Assembly were formed in Iran and the minutes of the parliaments of this era reflected some of the conditions of Iran at that time. This research, which has been written by descriptive and analytical methods, shows that the negotiations of the first and second parliaments of the National Assembly have been influenced by the events of the constitution and the constitutional movement, and this can be seen in the details of these negotiations regarding music. The diversity of music discussions in the first and second parliaments of the National Assembly was greater than in the other five parliaments of the constitutional era; in a ranking, the number of music-related political issues is in the first place and the number of economic ones is in the second place. Many of the negotiations were not about music, but it has been used as an example and for persuading other members of the parliament in their speeches. The proposal to ban the phonograph and the issue of the phonograph and instrument in the privacy of houses was raised in the second and fourth parliaments, which represented the conflict of opinions and the Assembly's capacity for a dialogue on this subject....با صدور فرمان مشروطیت در سال 1285ش/1324ق/1906م تا پایان دورۀ قاجار، که از آن بهعنوان عصر مشروطه یاد میکنیم، پنج دوره مجلس شورای ملی در ایران تشکیل و صورت مذاکرات مجالس این عصر، بازتاب بخشی از شرایط ایران آن روزگار شد. زمانیکه هنرها نیز از تغییر و تحولات بینصیب نبوده و هنر موسیقی به عنوان یکی از آنها، در معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشازپیش مطرح شد. این مقاله به دنبال شناخت جایگاه این هنر در مشروح مذاکرات مجالس عصر مشروطه و آگاهی از جایگاه هنر «موزیک» در اندیشه و کلام وکلای مجلس شورای ملی است که بخش بزرگی از جامعه را نمایندگی میکردند. دادههای این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته، نشان میدهد مذاکرات مجلس اول و دوم شورای ملی، تحت تأثیر وقایع مشروطه و جنبش مشروطهخواهی قرار داشته و این موضوع در مشروح این مذاکرات در رابطه با «موزیک» هم قابلمشاهده است. تنوع و تکثر مباحث موسیقی در مجلس اول و دوم شورای ملی بیشتر از سایر مجالس پنجگانۀ عصر مشروطه بود و در یک رتبهبندی، تعداد مسائل سیاسی مرتبط با موسیقی در اولویت اول، و اقتصادی در رتبۀ دوم قرار دارد. بسیاری از مذاکرات صورت گرفته با موضوعیت موسیقی نبوده، بلکه مسائلی از موسیقی بهصورت مثالی و برای اقناع دیگر وکلا در سخنرانیها به کار رفته است. پیشنهاد منع فونوگراف و موضوع فونوگراف و ساز در حریم خصوصی خانهها در مجالس دوم و چهارم به میان آمد که نشان از تضارب آرا و ظرفیت مجلس برای شکلگیری گفتگو پیرامون این مسئله داشت. به کار رفتن واژگان «عملۀ طرب» در مجلس دوم و «عیش و طرب» در مجلس پنجم، تداوم ذهنیت منفی این کلمات را برای بخشی از جامعه نشان میداد که در مذاکرات از آن بهرهبرداری شد. از طرفی، لفظ موزیک و مشتقات آن، بار مثبت خود را در عصر مشروطه اضافه میکردند.https://jhss.ut.ac.ir/article_90789_da9569f0372db0b02aa4dd36ed1c52d8.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122A study of visual techniques and iconographical analysis of hunting images on the Sasanian silver dish related to Ardashir IIپژوهشی بر فنون بصری و تحلیل آیکونوگرافی نقوشِ بشقاب سیمین نخجیرِ شاهانة اردشیر دوم ساسانی33519084210.22059/jhss.2022.341420.473552FAاسماعیلسنگاریدانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2351-4947فرزادرفیعی فرگروه تاریخ،
دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی،
دانشگاه اصفهان،
اصفهان،
ایرانJournal Article20220410The art of metalworking was very common in Iran during the Sasanian Empire (224-651/2 AD), and making silver vessels with various images and scenes on them, was more common than previous periods. For this reason, silver works became one of the main artistic characteristic of the art in the Sasanian period. Royal hunting as one of the most common themes in the art of Sasanian period, has decorated a large number of silverware of this period. On the surface of these vessels, Sasanian rulers are seen hunting and killing different animals in the hunting ground. In this article, human and animal icons on one of these plates have been studied, which belongs to Ardashir II, one of the kings in the fourth century AD in the Sasanian dynasty which is kept in the National Museum of Ancient Iran in Tehran. After describing the images on this plate in the first step, the meanings and hidden concepts in the scene have been analyzed using the iconography method. Finally, the application of visual techniques by the artist and their relationship to the basic concept of the scene has been studied. The research method in this article is descriptive and analytical, using library resources.هنر و فن فلزکاری در ایران، در دورة حاکمیت شاهنشاهی ساسانی (224-2/651 م) رواج گستردهای یافته و ساخت و تولید ظروف سیمین منقوش به تصاویر مختلف در مقایسه با دورههای پیشین در حجمی گستردهتر و در شماری افزونتر صورت میگرفت. به همین علت این شاخة هنری به یکی از مشخصههای بنیادی هنر در عصر حاکمیت ساسانیان مبدل شد. صحنههایی از نخجیر شاهانه به عنوان یکی از متداولترین و پرتکرارترین بنمایههای رایج در هنر دورة ساسانی، عرصة مدور تعداد قابل توجهی از بشقابهای سیمین این عصر را مزین ساخته و به خود اختصاص داده است. در این دسته از آثار، فرمانروایان ساسانی در حال شکار و از پای درآوردن جانوران مختلف در نخجیرگاه به تصویر کشیده شدهاند. در پژوهش حاضر، نقوش انسانی و جانوریِ یکی از این آثار -که به اردشیر دوم از فرمانروایان سدة چهارم سلسلة ساسانی منسوب است و در موزة ملی ایران باستان واقع در تهران نگهداری میشود- بررسی و پژوهش شده است. پس از گام نخست که به توصیفِ نقوش مندرج بر روی بشقاب مذکور اختصاص دارد، در مراحل بعدی معانی و مفاهیم نهفته در صحنه از طریق رویکرد تحلیل آیکونوگرافیک مورد بررسی قرار گرفته و در انتها نیز نحوة کاربستِ فنون و تکنیکهای بصری توسط هنرمند و ارتباط این فنون با مفهوم کلی صحنه ارزیابی شده است. شیوۀ پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای بوده است.https://jhss.ut.ac.ir/article_90842_5b2b6725647e5c7303c5b11855b9358e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122The role of religion in the conditions of war and stability of the period of Fath- Ali Shah Qajarنقش دین در شرایط جنگ و ثبات دوره فتحعلیشاه قاجار52689084110.22059/jhss.2022.339852.473545FAاکرمگلیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0722-3920هادیوکیلیهیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20220301The relationship between religion and politics was affected by relatively unstable political conditions during reign of Fath-Ali Shah Qajar (1212-1250 A.H.). In early years of his rule, there was relative stability, and similar to previous centuries, religion played a traditional role in social developments. Beginning of prolonged wars with Russia and border tensions with Ottomans prompted ulama to revise religious teachings and principles according to the mentioned circumstances and accordingly arranged their relations with the government. The resumption of political stability after the war changed the link between religion and politics once again. The question is how was the relationship between religious leaders and the government considering stable conditions before and after and during it? At the beginning of Fath-Ali Shah’s reign and the first stage of stability, interaction between religion and politics followed a peaceful course and the ulama mostly acted as religious leaders, whereas after the threat posed to realm of religion after war, they adopted a converging policy with the government. After the return of stability, a divergent process followed, and reactions toward government were of critical, protest or indifferent type. Taking a descriptive-analytical method based on resources of this period, our research seeks to answer the above question. In addition to convergences and divergences, the most important outcome of relationship between religion and government during the reign of Fath-Ali Shah was that ulama laid t foundations of theocracy two centuries later by reinforcing the institution of power in the hands of a competent (jame ol-sharayet) faqih.<strong>چکیده</strong><br /><strong> </strong><br /> دوران نسبتا طولانی حکومت فتحعلیشاه قاجار (1212-1250 ه.ق) شاهد تنشهای سیاسی از یک سو و رشد مجدد دین از سوی دیگر بوده است. در سالهای آغازین سلطنت ثباتی نسبی برقرار شد که مانند سدههای پیشین سبب تداوم نقش سنتی دین در تحولات اجتماعی شده بود. با شروع جنگ با روسیه که بیش از یک دهه طول کشید که تنشهای مرزی با عثمانی را نیز در پی داشت، کارکرد دین تغییر یافت و نقش سیاسی نوینی را تجربه کرد. از این رو علما آموزهها و اصول دینی را با توجه به شرایط فوق مورد بازنگری قرار دادند و بر اساس آن مناسبات خود با حکومت را ترتیب دادند. پایان جنگ و شروع مجدد ثبات سیاسی، مناسبات دین و سیاست را بار دیگر تغییر داد.<strong> </strong>با توجه به این مساله باید دید مناسبات رهبران دینی با حکومت با در نظر داشتن شرایط ثبات (پیش و پس از جنگ) و دوره جنگ چگونه بوده است؟با توجه به چنین تحولاتی میتوان گفت که در آغاز حکومت فتحعلیشاه و در مرحله اول ثبات، تعامل دین و سیاست مسیری آرام را پیمود و علما بیشتر نقش رهبران مذهبی را ایفا کردند اما پس از آغاز جنگ و با به خطر افتادن قلمرو مذهبی، سیاستی همگرایانه در پیش گرفتند. با پایان جنگها و بازگشت ثبات، در مناسبات دین و سیاست روندی واگرایانه رخ داده است و رویکرد علما در تعامل با حکومت با واکنشهای انتقادی، اعتراضی و یا حتی بیتفاوتی صورت میپذیرد. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی بر اساس منابع و مآخذ این دوره در پی پاسخ پرسش فوق است.<br />علما در دوره اول ثبات و پیش از جنگها واکنش مداراگونه داشتند و در دوره جنگ به عنوان حامی حکومت ظاهر شدند و پس از جنگهای ایران و روس و تحت تاثیر شکست سیاسی، راه خود را از حکومت جدا کردند که مهمترین نتیجه آن تقویت رویکرد استقرار قدرت در دست فقیه جامع الشرایط و پی ریزی پایههای حکومت دینی در دو سده پس از آن بود.https://jhss.ut.ac.ir/article_90841_62191534c53f10a56255ec92f1fa58fa.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122Analytical Study of the Performance of the Russian Mortgage Bank in the State of Astarabad (1900-1925AD /1318-1343AH)تحلیل و بررسی عملکرد شعبه بانک استقراضی روسیه در ایالت استرآباد (1318 -1343 ه.ق / 1900-1925م)69959084010.22059/jhss.2022.338133.473534FAمینامعینیدانشجوی دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی، گروه تاریخ و ایران شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلی اکبرجعفریعضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان0000-0002-3385-3523Journal Article20220128The establishment of the Russian Mortgage bank in Iran was the beginning of a new chapter in the development and hegemonic policies of this country in Iran, which had a profound effect on the political, economic and social pillars of this land. After establishment a central branch of the Mortgage Bank in Tehran, Russia gradually established its bank branches in important states, including the northern states of Iran, And more than ever, expanded its economic and political influence. Astarabad because of its geographical location, proximity and relations with the Russians, was given their special attention, and was one of the first states to establish a branch of a Mortgage bank; However, this bank was established in the coastal city of Bandar-e-Gaz, which was the most important foreign trade port of Astarabad, not in the center of the state.The reason for choosing Bandar-e-Gaz as the location of the bank and the activities and operation of the bank in this state and what did impact the bank have on the lives of the people of Astarabad? Is the main questions of this research.The present study, while answering the above questions, examines the performance of the Mortgage bank in the state of Astarabad in a descriptive-analytical manner.<br />Research findings show that the Mortgage bank in Bandar-e-Gaz, in addition to monetary and financial activities, also had a political function and in line Russia's political goals, oppressed the people so much that it forced them to set fire to the bank.تأسیس بانک استقراضی روس در ایران، آغاز فصل جدیدی از توسعهطلبیها و سیاستهای سلطهجویانه این کشور در ایران بود که بر ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این سرزمین تأثیرات عمیقی گذاشت. پس از افتتاح شعبه مرکزی بانک استقراضی در تهران، روسیه بهتدریج شعبههای بانک خود را در ایالات با اهمیت، ازجمله ایالتهای شمالی ایران، تأسیس نمود و بیش از پیش، نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را توسعه داد. استرآباد به سبب موقعیت جغرافیاییاش و همجواری و ارتباطی که با روسیه داشت، مورد توجه ویژه آنها قرار گرفت و از اولین ایالتهایی بود که شعبه بانک استقراضی در آن تأسیس گردید؛ اگرچه این بانک نه در مرکز این ایالت، بلکه در شهر ساحلی بندرگز که مهمترین بندر تجارت خارجی استرآباد بود، تأسیس شد. چرایی انتخاب بندرگز بهعنوان محل تأسیس بانک و فعالیتها و کارکرد بانک در این ایالت و اینکه بانک چه تأثیری بر زندگی اهالی استرآباد گذاشت؟ سؤالات اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر ضمن پاسخگویی به سؤالات فوق، عملکرد بانک استقراضی در ایالت استرآباد را به شیوه توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد بانک استقراضی در بندرگز، علاوه بر آنکه فعالیتهای پولی و مالی انجام میداد، اقدامات سیاسی نیز داشت و در راستای اهداف سیاسی روسیه، ظلم و ستم فراوانی به اهالی روا داشت بهطوریکه آنها را وادار به آتش زدن بانک نمود.https://jhss.ut.ac.ir/article_90840_9ea6573fde9cf64160573750be7c8c6a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122Persians’ Calendar (taqwim-e fors) of the Southern Regions of the Caspian Sea and the so-called ‘Deylami’ and ‘Tabari’ Calendarsتقویم فرس قدیم در نواحی جنوبی دریای مازندران و مسئله تقویمهای دیلمی و طبری961149083910.22059/jhss.2022.333029.473497FAپدرامجماستادیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0039-9499Journal Article20211109Abstract<br />Up until the present era and the propagation of the New Iranian Calendar (1925), along with the Hijri lunar calendar and the Jalali calendar, a variety of the Yazdgerdi calendar (taqwim-e fors) was also popular among the peoples of the southern regions of the Caspian Sea. Despite and contrary to the historical evidence, in the last half-century, some local writers have claimed distinct and independent calendars for these regions. They have labeled these alleged calendars as Deylami/ Galeshi/ Gilani and Tabari/ Mazandarani calendars. Also, calendar eras have been fabricated for them and it has been claimed that these calendars have leap years and that their new year festival (Nowruz) falls always on a fixed day around the middle of the summer season. This article examines these alleged calendars and the pretensions that surround them. For this purpose, it studies the history of the calendars of these areas from the earliest times to the present day. It also studies the background of the assumption of an independent calendar in Mazandaran in the nineteenth century and traces back the history of the emergence of these alleged calendars in the present era. This article demonstrates that these alleged calendars are all the same Yazdgerdi calendar (taqwim-e fors), knowingly or recklessly manipulated and posed as genuine independent calendars.تا عصر حاضر و رواج تقویم جدید ایران، در کنار تقویم هجری قمری و تقویم جلالی، گونهای از تقویم فُرس قدیم (یزدگردی) نیز در میان مردمان نواحی جنوبی دریای مازندران رایج بود. اما در نیمقرن اخیر شماری از دانشوران محلی ادعا کردهاند که از گذشتههای باستانی تقویمهای دیگری نیز مختص به این نواحی رایج بوده است. ایشان این تقویمهای ادعایی را به نامهای تقویم دیلمی/ گالشی/ گیلانی و تقویم طبری/ مازندرانی خواندهاند، برای آنها مبادی باستانی ساختهاند و ادعا کردهاند که این تقویمها کبیسه دارند و نوروز آنها همواره در یک روز ثابت در میانههای تابستان است. این مقاله به بررسی این ادعاها میپردازد و برای این منظور، تاریخچه تقویمهای رایج در این نواحی را مطالعه میکند. همچنین سابقة طرح تقویم مستقل در این نواحی را در آثار سکهشناسان سدة نوزدهم بررسی و تاریخچه طرح این تقویمهای ادعایی را پیگیری میکند، ادلة مدعیان این تقویمها را مورد نقد قرار میدهد و به بررسی پیامدها و آثار این پدیده میپردازد. این مقاله نشان میدهد که تقویمهای ادعایی همگی همان تقویم فرس قدیماند که عمداً یا سهواً تقویمهای مستقل معرفی شدهاند. این بررسی همچنین نشان میدهد که چگونه گفتمان هویتی در ظهور و اشاعه این تقویمهای نوپدید دخیل بوده است و این تقویمها خود به مؤلفهای کلیدی در گفتمان هویتی تبدیل شدهاند.https://jhss.ut.ac.ir/article_90839_196497b3d9929a6eb5da4263c4913fb9.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925414320221122The phenomenon of immigration to the United States from the perspective of Qajar Iranians and its consequencesپدیده مهاجرت به آمریکا از نگاه ایرانیان دوره قاجاریه و پیامدهای آن1151359083810.22059/jhss.2022.332535.473491FAفرشتهجهانیاستاد مدعو دانشگاه ایلام، دانشآموخته دکتری تاریخ ایران، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.0000-0002-8533-5912Journal Article20211017The discovery of the United States, or “Yengi donya” as the Iranians call it in the Qajar era, is one of the most important events in world history, which affected many people around the world. Iran was one of the countries that realized the importance of the new world during the Qajar period.<br />This article with a descriptive-analytical method and relying on the press and unpublished documents seeks to answer these questions that how was the phenomenon of mass immigration to the United States reflected in Iran after the discovery of this continent by Christopher Columbus? What were the reasons and consequences of this migration and did it lead to the migration of Iranians to the United States?<br />The findings of the research indicate that following the discovery of the American continent, tens of thousands of immigrants from all over the world immigrated to this country due to the effective policies of the American government and attractive factors such as the presence of fertile land, the discovery of gold mines, freedom and democracy, and became a source of huge transformation.<br />These developments and rapid transformations in the United States were strongly noticed by Iranian intellectuals, newspapers and diplomats, so that by reflecting these materials, they introduced the members of the society to the benefits of immigrating to America and in general, how and why to immigrate to this country.کشف آمریکا یا به تعبیر ایرانیان عصر قاجاریه، «ینگی دنیا» یکی از رخدادهای بسیار مهم در تاریخ جهان بهشمار میرود؛ که بسیاری از کشورهای دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. ایران از جمله کشورهایی بود که در دوره قاجار به اهمیت این کشور پی برد. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، و با تکیه بر مطبوعات و اسناد منتشر نشده درصدد پاسخ به این سوالهاست: پدیده مهاجرت گسترده مردم سایر نقاط جهان به آمریکا بعد از کشف آن توسط کریستف کلمب چگونه در ایران بازتاب یافت؟ دلایل این مهاجرتها چه بود و این آگاهیها چه پیامدهای برای ایرانیان به دنبال داشت؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که به دنبال کشف قاره آمریکا دهها هزار مهاجر از سراسر جهان به دلیل سیاستهای موثر دولت آمریکا و عوامل جاذبهای همچون وجود زمین حاصلخیز، کشف معادن طلا، آزادی و دموکراسی به این کشور مهاجرت کردند و منبع تحولی عظیم شدند.<br />این تحولات و دگرگونیهای سریع در آمریکا به شدت مورد توجه روشنفکران، جراید و دیپلماتهای ایرانی قرار گرفت به طوری که آنها با بازتاب این مطالب آحاد جامعه را از منافع مهاجرت به آمریکا و به طور کلی با چند وچون مهاجرت به این کشور آشنا کردند. سرانجام این اقدام منجر به این شد که بعد از مشروطه تعداد بسیاری زیادی از ایرانیان برای یافتن شغل و کسب علم آمریکا را بر دیگر کشورهای غربی ترجیح دهند.https://jhss.ut.ac.ir/article_90838_d3d51e9a1f185291ef26c736c31bbc55.pdf