دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219Prohibition of Piracy in Mediterranean
and its Role in Decline of Algeria (1600-1830)منع دزدی دریایی در مدیترانه و نقش آن در زوال الجزائر (1600 تا 1830م.)1146064610.22059/jhss.2017.60646FAعباسبرومند اعلماستادیار گروه تاریخ دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)هادیجوهریدانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20151008The domination of Ottomans on Algeria was resulted by Spanish invasions to the shores of this land during the 16th century. So the Algeria emirate appealed to famous Barbarossa brothers. Supported by the Ottoman Sultan, Hayreddin Barbarossa conquered Algiers in 1529 and changed it to a military base and dominated the eastern Mediterranean areas powerfully. They ensured the development of Ottoman rule over Algeria using many trophies earned through piracy. But in 17th century when Ottoman Empire granted capitulation grants to Europeans, the huge revenues of European merchant ships stopped due to the capitulation treaty and Algeria's main source of income was in problem. The result of this income reduction was the deficiency of army's wage from one hand that led to rebellion of troops, and a more pressure on people for a rising in taxes on the other hand that led to rebellion of local tribes. This process, along with other factors, led to continued weakness of Algeria, and Algeria was ultimately occupied in 1830. Thus the terms of capitulation became one of the main causes of decline and dependence of Algeria. Realization of this factor, as one of the causes of decline of Algeria is what is going to be analyzed in present research.فرایند تسلط عثمانی بر الجزایر، محصول تجاوزگری اسپانیاییها در قرن شانزدهم به سواحل این سرزمین بود؛ ازاینرو امیرنشین الجزیره بهمنظور بیرونراندن اسپانیاییها، از برادران مشهور بارباروس استمداد کرد. خیرالدین بارباروس با کمک ارتش ینیچری در سال 1529م. الجزیره را فتح کرد و با حمایتی که از سلطان عثمانی دریافت کرده بودند، الجزائر را بهصورت یک پایگاه نظامی درآورده و با اقتدار بر نواحی شرقی مدیترانه مسلط شدند. آنها غنائم فراوانی از طریق راهزنی دریایی بهدست میآوردند. اما در قرن هفدهم با اعطای امتیازات کاپیتولاسیون به اروپائیان توسط عثمانی، درآمدهای کلان ناشی از غارت کشتیهای تجاری اروپایی که بر اساس معاهدۀ کاپیتولاسیون منع شده بود، متوقف شد و مهمترین منبع درآمد الجزائر دچار مشکل گردید. پیامد این کاهش درآمد، از یکسو کمبود مواجب سپاه بود که موجب شورش لشکریان میشد و از سوی دیگر، فشار بیشتر برای اخذ مالیات از مردم بود که آن نیز موجب شورش قبایل محلی میشد؛ این روند در کنار عوامل دیگر به ضعف روزافزون الجزائر منجر شد و سرانجام در 1830م. الجزائر اشغال شد. در این مقاله روند تحقق این عامل بهعنوان یکی از عوامل زوال الجزائر بررسی شده است.https://jhss.ut.ac.ir/article_60646_6e1b986d67f2af2d38efa1f71ee01a73.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219Factors and Obstacles Affecting the Participation of European Physicians in Iran during Qajar Periodعوامل و موانع مؤثر بر حضور پزشکان اروپایی در جامعۀ ایرانِ عصر قاجار15356064710.22059/jhss.2017.60647FAحمیدحاجیان پوردانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز0000-0003-0985-5067اکبرحکیمی پوردانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه شیرازJournal Article20150209The presence of European physicians in Iran during the Qajar period had political and religious dimensions, in addition to its health aspects. Different segments of Iranian society had a very hard life due to the increasing epidemics and relative ineffectiveness of traditional medicine in the treatment of diseases. Being accomplished through an analytic-descriptive method, the present research is to explore the factors conducive to the presence of these physicians in Iranian community, to assess their activity obstacles, its typology and scope using documentaries and library sources. The research findings indicate that the modern medical science, as a part of West scientific procedure, played an important role in the process of European countries entrance in Eastern communities. In fact, one of the keys to understand how and why the process of Iran's political - economic extensive relations and European countries during Qajar period can be analyzed considering three political-economic social - religious and scientific general dimensions.حضور پزشکان اروپایی در ایران عصر قاجار، علاوه بر جنبههای بهداشتی و درمانی، جلوههای سیاسی و مذهبی نیز به خود گرفت. در این دوران شیوع روزافزون انواع بیماریهای واگیردار از یکسو، و ناکارآمدی نسبی طب سنتی در درمان بیماریها از سوی دیگر، عرصۀ حیات را برای اقشار مختلف جامعۀ ایرانی تنگ کرده بود. این پژوهش با شیوۀ توصیفی ـتحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای بر آن است به بررسی عوامل بسترساز حضور این پزشکان در جامعۀ ایرانِ عصر قاجار، ارزیابی موانع فعالیت، و نیز گونهشناسی جایگاه و حوزۀ فعالیت آنان بپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که علم نوین پزشکی بهعنوان بخشی از رویة دانشی تمدن غرب، نقش بسیار مهمی در راهیابی کشورهای اروپایی به جوامع شرقی ایفا کرد. درواقع یکی از کلیدهای فهم چرایی و چگونگی روند مناسبات گستردۀ سیاسیـاقتصادی ایران و کشورهای اروپایی در دورۀ قاجار را میتوان در نحوۀ برخورد نظام سیاسی و اجتماعی ایران با رویکردهای نوین درمانی و طب جدید غربی جستجو کرد. چنین تأثیرگذاریای را میتوان در سه حیطۀ یا بُعد سیاسی-اقتصادی، اجتماعی-مذهبی، و علمی دستهبندی و بررسی کرد.https://jhss.ut.ac.ir/article_60647_e49a61c4e26533e3b7a129357ad1fb24.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219The paradigm of Bāstāni Pārizi's Historiographyپارادایمشناسی تاریخنگاری باستانی پاریزی37566064810.22059/jhss.2017.60648FAمحمد علیرنجبراستادیار گروه تاریخ دانشگاه شیرازJournal Article20160210Mohammad Ebrāhim Bāstāni Pārizi (1925-2014) has an outstanding role and a special situation in Iran's contemporary historiography. His different manner in dealing with method, subject, bibliography and writing has attracted the public attention from one side, and has caused different reactions in academic historiography from the other side. Therefore, it is impossible to ignore his influence on the field of history writing and the promotion development of its reading. To reach out to his mental space and finding his points of view about history and the methods of historiography, this article is to reveal his concepts on historical ontology, epistemology and methodology (paradigm) to determine the world-view ruling the historian's mind and the causes and reasons of his special applications in historiography – from subject selecting up to the bibliography and the style of writing. The inductive study of his works shows three dimensions of his historiography paradigm; in a way that he reaches none-positivist epistemology from idealistic ontology and believed, in his methodology, that the existence of monopolized objective and experimental tools are insufficient in history understanding. <br /> محمد ابراهیم باستانی پاریزی (1393-1304 ش.) نقش و جایگاه ویژهای در تاریخنگاری معاصر ایران دارد. شیوۀ متفاوت او در روش، موضوعشناسی، مأخذشناسی و نگارش، هم اقبال عموم را در پی داشته و هم واکنشهای مختلفی را در سطح تاریخنگاری دانشگاهی موجب شده است. ازاینرو، نمیتوان از تأثیرگذاری او در عرصۀ تاریخنویسی و ترویج تاریخخوانی چشم پوشید. بهمنظور نزدیکی به فضای ذهنی و دیدگاه نظری او درمورد تاریخ و شیوۀ تاریخنگاری، در این نوشتار در پی آشکارسازی مفاهیم هستیشناسی (ontology)، معرفتشناسی (epistemology) و روششناسی methodology)) تاریخی او هستیم تا جهانبینی حاکم بر ذهن مورخ مشخص شود و علل و دلایل کاربستهای ویژۀ او در تاریخنگاری ـ از انتخاب موضوع تا مأخذشناسی و شیوۀ نگارش ـ بهدست آید. بررسی استقرایی آثار باستانی حکایت از پیوند منطقی سه جزء پارادایم (paradigm) تاریخنگاری او دارد؛ بهنحویکه از هستیشناسی ایدهآلیستی راه به معرفتشناسی غیراثباتگرایانه میبرد و در روششناسی، انحصار ابزارهای عینی و تجربی را در درک تاریخ ناکافی میبیند.https://jhss.ut.ac.ir/article_60648_150ecaa0930f2f8c31ae31b3afde71f5.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219Analysis of Political Relations between the Qara-Khitai Dynasty of Kerman with Mongols and the Ilkhanatesتحلیلی بر روابط سیاسی قراختاییان کرمان با مغولان و حکومت ایلخانی57766064910.22059/jhss.2017.60649FAجمشیدروستااستادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0001-8605-9211سحرپورمهدی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20150926The Qara-Khitai government of Kerman was founded by the efforts of Borāq Hājib in about 1223 A.D (619 A.H.) and was continued by his descendants ruling some parts of Kerman and its surroundings over a period of 80 years (from1223 to 1305). Despite the chaotic situation in Iran during 13<sup>th</sup> century, the rulers of this new-founded government not only protected their own territory from Mongol invasion, but provided the commercial and cultural facilities for Kerman and its surrounding areas. Using an analytic method, this essay is to explain the political relations between the Qara-Khitai government in Kerman with Mongol Khanates in Mongolia and the Mongol Ilkhanates were ruling Iran to answer the main question of the research. The research findings show that the first rulers of Qara-khitaieds established peaceful relations with Qaraqorum Court and Ilkhanate rulers, with complete resourcefulness and attracted the attention of Mongol leaders by political marriages to keep their domination in Kerman; however this trend changed in the late period of Qara-khitaieds and made their government to be vanished.حکومت قراختاییان کرمان در حدود سال 619 هـ.ق./ 1223م. و به همّت بُراق حاجب بنیان نهاده شد. حکومتی که پس از وی نیز در میان فرزندان و نوادگانش ادامه یافته و مدتزمانی بیش از 80 سال (از 619 تا 704 هـ.ق. / 1223 تا 1305م.) بر نواحی کرمان و اطراف آن اقتدار داشت. حکمرانان این دولت تازهتأسیس ـ بهرغم اوضاع نابهسامان ایران در قرن هفتم هجری ـ نهتنها قلمرو تحت استیلای خود را از تهاجمات مغول حفظ کردند، بلکه زمینههای رونق تجاری و فرهنگی کرمان و نواحی اطراف آن را نیز فراهم ساختند. در همین راستا، پژوهش حاضر با کاربرد روش تحلیلی، نوع روابط سیاسی میان حکّام این دولت با قاآنهای مغولِ حاضر در مغولستان و همچنین ایلخانان مغولِ حاکم بر ایران را مورد تبیین و واکاوی قرارمیدهد. پرسش اصلی این نوشتار این است که روابط سیاسی بین حکمرانان قراختایی کرمان با قاآنهای مغول و ایلخانان چگونه بوده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نخستین حکام قراختایی با درایت و کاردانی تمام، روابط مسالمتآمیزی را با دربار قراقورم و سپس دربار ایلخانان مغول در پیش گرفتند و بهویژه با ازدواجهای سیاسی توانستند نظر بزرگان مغول را جلب کرده و به ادارۀ قلمرو خود بپردازند؛ اما این روند در اواخر عهد قراختاییان تغییر یافته و در نتیجه، موجبات زوال این دولت را فراهم ساخت.https://jhss.ut.ac.ir/article_60649_892727fff09dfef314061e19e48ed40d.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219The Reasons for Military Occupation of Musa Bay (Khor Musa) by British Armed Forces during the World War II, and the Consequencesعلل اشغال نظامی منطقۀ خورموسی توسط قوای انگلستان در جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن77936065010.22059/jhss.2017.60650FAبهادرقیمدانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20160807The area of Musa Bay (Khor Musa) on which two vital and important ports of Imam Khomeini (Port Shapour) and Mahshar have taken place on its shore is located geographically at the far northeast of the Persian Gulf, south of Khuzestan province. Early in the World War II, despite Iran’s neutral declaration, Port Shapour was blitzed and occupied by British Navy on August 24, 1941. Iran's resistance in breaking off its relations with Germany and rapid expulsion of Germans was announced as the main reason of the allied forces invasion, a claim that was not justified in terms of international law. The military occupation of this port deprived Iran from the economic benefits of this important and impressive port from one side, and prevented the growing trend of qualitative and quantitative development of the country from the other side. In general, it made irreversible losses in national and regional economic life of Iran.منطقۀ خورموسی که هماکنون دو بندر مهم و حیاتی کشور یعنی بندر امام خمینی<sup>(ره)</sup> و بندر ماهشهر را بر کرانه خود جای داده است، از لحاظ موقعیت، در منتهیالیه گوشۀ شمال غربی خلیج فارس در جنوب استان خوزستان قرار دارد. در اوایل جنگ دوم، علیرغم اعلام بیطرفی ایران در جنگ، بندر شاپور در سوم شهریور ماه 1320ش./ 1941م. مورد تهاجم برقآسای نیروی دریایی انگلستان قرار گرفت و اشغال نظامی گردید. علت این تهاجم از سوی انگلستان و متحدانش، «عدم تمکین دولت مرکزی ایران دربرابر خواستههای متفقین در قطع رابطه با آلمان و اخراج سریع آلمانهای موجود در ایران» اعلام شد. این ادعا از لحاظ حقوق بینالملل نمیتوانست از توجیه عقلانی برخوردار باشد. اشغال نظامی بندر شاپور، از یکسو باعث محروم شدن کشور از فعالیتهای اقتصادی این بندر مهم و تاثیرگذار شد و از سوی دیگر از روند روبهتوسعۀ کمی و کیفی آن در طول چهارسال اشغال نظامی، جلوگیری کرد. این اقدام ضررهای جبرانناپذیری بر حیات اقتصادی کشور در بُعد منطقهای و ملی بر جای نهاد.https://jhss.ut.ac.ir/article_60650_440513faee266461c5629de1a3e6e449.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219The Approach of Nematollahiya Doctrine to Political - Religious Structures
During the Reign of Mohammad Shah Qajarرویکرد طریقت نعمتاللهیه به ساختارهای سیاسیـ مذهبی دورۀ محمدشاه قاجار951146065110.22059/jhss.2017.60651FAمحمد مهدیمرادی خلجدانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیرازهادیپیروزاندانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20150815The enthronement of Mohammad Shah Qajar promised Nematollahi Sufis the end of difficulties they experienced during the reign of Fath'ali Shah and their problems in Iran. Kowsaralishahis and Mastalishahis, as two branches of this doctrine, each tried to benefit a better position in those situations. The quality of theoretical and practical operation of these two branches of Nematollahi doctrine to reach a suitable socio-political position and the way they selected to remove the theoretical and practical barriers is the main issue of present research. The results, obtaind on the basis of historical and doctrinal sources, show that Kowsaralishahis didn't try to change the religious and political structures despite the existing conditions. But Mastalishahis had accomplished some inconclusive theoretical and practical actions to reach this important aim. پس از دوران رنج و محنت صوفیان نعمتاللهی در دوران فتحعلیشاه قاجار، به تخت نشستن محمدشاه قاجار نویدبخش پایان سختیها و مشکلات این طریقت در ایران بود. دو شعبۀ کوثرعلیشاهی و مستعلیشاهی سعی کردند از بستر ایجاد شده در این دوره هرکدام به<strong><em></em></strong>گونهای متفاوت برای دستیابی به موقعیت و جایگاهی بهتر بهره ببرند.ازاینرو مسئلۀ اصلی تحقیق حاضر نیز چگونگی عملکرد نظری و عملی این دو شعبۀ طریقت نعمتاللهیه به<strong><em></em></strong>منظور دستیابی به جایگاه سیاسیـاجتماعی مناسب و تقابل با موانع نظری و عملی موجود در این دوره است. نتایج تحقیق که بر اساس منابع تاریخی و طریقتی بهدست آمده است، بیانگر آن است که شعبۀ کوثرعلیشاهی علیرغم شرایط موجود تلاشی در جهت تغییر ساختارهای دینی و سیاسی انجام نداد. اما شعبۀ مستعلیشاهی در برآورده<strong><em></em></strong>کردن این مهم دست به اقدامات نظری و عملی زد؛ هرچند که به نتیجهای نرسید.https://jhss.ut.ac.ir/article_60651_53f62c2183c6e0be4edbd0d8ffb75738.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-92548120170219Identity in Ilkhanid Era on the Basis of Manuel Castell's Theory
The Case Study: Discourse analysis of Khwaja Nasīr al-Dīn Tūsī
Extracted from Doctoral Thesis Titled: "the Discourse of Iranshar Idea in the Art of Ilkhanids"مسئلۀ هویت در عهد ایلخانی مطابق با الگوی کاستلز (مطالعۀ موردی: تحلیل گفتمان خواجه نصیر طوسی)1151346065210.22059/jhss.2017.60652FAافسانهناظریاستادیار دانشگاه هنر اصفهانحمیدرضابختیاری فرددانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160520Khwaja Nasīr al-Dīn Tūsī is accused, by many, of collaborating with the Mongol invaders and legitimizing their domination (power). Using the Identity theory of Manuel Castells and discourse theory, the present essay hypothesizes that Khwaja Nasīr has tried to create Iranian Identity utilizing the archetypes of <em>Iranshahr</em> and has founded a programmed identity that was later followed by other bureaucratic characters such as Rashīd al-Dīn Fadlullāh Hamadānī and also his son Qiyas al-Din Mohammad. خواجه نصیرطوسی از سوی بسیاری متهم به همکاری با اشغالگران مغول و مشروع کردن سلطۀ (قدرت) آنان است؛ این مقاله با استفاده از الگوی هویت کاستلز و نظریۀ گفتمان این فرضیه را دارد که خواجه با بهره بردن از سرنمون اندیشۀ ایرانشهر به ایجاد هویت ایرانی مبادرت ورزیده و مطابق الگوی کاستلز یک هویت برنامهدار را بهوجود آورده که بعدها از سوی دیوانسالارانی چون رشیدالدین فضلالله و فرزندش غیاثالدین محمد نیز تعقیب گردیده است.https://jhss.ut.ac.ir/article_60652_8f30a4c3077b39ad6830c44a1713d221.pdf