دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823The Study of Yazd's Urban Economy During the Timurid Period (1396 -1452)بررسی اقتصاد شهری یزد در دورة تیموریان (از 798 هـ.ق تا 856 هـ.ق)1176858610.22059/jhss.2018.263656.473021FAحمیدحاجیان پوردانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز0000-0003-0985-5067مجتبیجوکاردانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه شیرازJournal Article20180410Yazd, a city in central Iran, has experienced one of its brilliant and prosperous periods during the in Timurid era. Local historiographies written in this era, in addition to being a product of this welfare, provide much evidence of the abundance of wealth and developed economy. The mainstay of the city's economy was the production and trade of textiles. Although Yazd did not enjoy a self-sufficient agricultural system, it could play a significant role in the trade of that era due to its geographical location and standing on commercial routes, especially the southern route to Hormuz. Yazd's dynamic economy was due to its short distance to the harbor, as well as the skill and expertise of its people in producing high quality cotton and silk fabrics were sold on the domestic and foreign markets. The relative long-term political stability during the reign of Amir Chakhmaq provided the basis for this economic growth. Of course, the political turmoil of late Shahrokh's rule, the strife and clashes between the successors to conquer his monarchy, tax extortions and natural disasters caused the recession and even pausing of this development for a while. Through a descriptive-analytic method, the urban economy of Yazd in this period and the factors led to its prosperity have been studied. <br /> شهر یزد در دورة تیموری یکی از درخشانترین و پررونقترین دوران خود را پشت سرگذاشت. تاریخهای محلی که در این دوران نوشته شدهاند، علاوه بر اینکه خود محصولی از این رفاه هستند، شواهد زیادی از فراوانی ثروت و اقتصاد توسعهیافته را نشان میدهند. پایة اصلی اقتصاد شهر بر تولید و تجارت منسوجات بود. هرچند یزد از کشاورزی خودبسندهای برخوردار نبود، به خاطر موقعیّت جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیرهای تجاری، بهویژه مسیر جنوبی منتهی به هرموز، این امکان را یافته بود که در تجارت آن دوران نقش مهمی ایفا کند. برخورداری از موقعیّت باراندازی و بندرگاهی در کنار دستیابی به صنعت و مهارت لازم برای تولید پارچههای ابریشمی و نخی مرغوب و ارائة آن به بازارهای داخلی و جهانی، اقتصادی پویا و فعال را برای این شهر به ارمغان آورده بود. آرامش نسبی و سیاسی طولانیمدّت در دوران حکومت امیرچقماق زمینه را برای این رشد و بالندگی فراهم کرده بود. آشفتگیهای سیاسی اواخر حکومت شاهرخ، نزاعها و درگیری بین مدعیان سلطنت پس از مرگ شاهرخ، اجحافات مالیاتی و بلایای طبیعی برای مدّتی این توسعه و بالندگی را دچار رکود و وقفه کرد. بررسی اقتصاد شهری یزد و دلایل این رونق و شکوفایی به روش توصیفی و تحلیلی از اهداف این پژوهش است.<br /> https://jhss.ut.ac.ir/article_68586_ce8a19e9a66bd6e5c95af08eaa38f14c.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823An Analysis of the Great Crisis in the Sassanian Empire in the Late Third Century AD
(Homeland Chaos; Failure Against the Romans)تحلیلی بر بحرانهای بزرگ شاهنشاهی ساسانی در اواخر سدة سوم میلادی (آشوب خانگی؛ شکست در برابر رومیان)19376858710.22059/jhss.2018.247377.472913FAپرویزحسین طلائیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمانعلیرضاسلیمان زادهاستادیار گروه تاریخ دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20171215Since its inception in 224 AD, the Sassanid government adopted a policy of aggressive against its western neighbor; so that at the time of the first kings of this state (especially Shapur I), the Romans suffered several defeats against it. Although during the reign of his successors, up to the time of Shapur II this policy lost its strength the Sassanid Empire faced crises that affected its foreign policy. Considering the importance of the issue, this study is to find the reasons for the crisis in the late third century of the Sassanid government and their passivity in foreign policy. The findings show that after the Shapur I, the Sassanid government faced a succession crisis and its consequences (internal turmoil and fratricide). In fact, during this time when weak kings came to the power, the aristocrats and the Zoroastrian priests were the true rulers of Iran; So, the conflicts at the highest levels of the society and the competitive approach to power were among the factors contributing to the tensions within the structure of the Sasanian political system at the end of the third century. Such issues not only weakened the government's ability to resolve domestic crises within the power sector, but also exacerbated external crises and ultimately caused undeniable destructive effects on the structure of government and society. Under such circumstances, some Roman Caesars, having been aware of the devastation of the Sassanid government, arranged some attacks against the country and succeeded, to some extent.دولت ساسانی از هنگام تأسیس در سال 224 م در قبال همسایة غربی خود سیاستی تهاجمی در پیش گرفت؛ چنانکه توانست در زمان پادشاهان نخستین خود (بهویژه شاپور یکم) شکستهایی را بر روم وارد سازد، ولی این سیاست در زمان جانشینان شاپور یکم تا زمان روی کارآمدن شاپور دوم، دچار فترت شد؛ در این دورة زمانی، شاهنشاهی ساسانی با بحرانهایی روبهرو شد که سیاست خارجی آنها را تحتتأثیر خود قرارداد؛ بنابراین، با توجه به اهمیّت موضوع، این پژوهش بر آن است که به چرایی بحرانهای اواخر سدة سوم م دولت ساسانی و انفعال آنها در سیاست خارجی بپردازد. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که پس از شاپور یکم، دولت ساسانی با بحران جانشینی و تبعات بعدی آن (آشوبهای خانگی و برادرکشی) مواجه شد. در واقع در این دوران که پادشاهان ضعیفی بر سریر قدرت نشستند، حاکمان واقعی ایران اشراف و موبدان زرتشتی بودند؛ بنابراین، در اواخر سدة سوم م، اختلافات در سطوح بالای جامعه و رویکرد رقابتگونه بر سر قدرت، از عوامل مؤثر در تنشهای درون ساختار نظام سیاسی ساسانی شد. چنین مسائلی نهتنها دولت را از حل بحرانهای داخلی درون دایرة قدرت و جامعه ناتوان کرد، بلکه بر تشدید روند بحرانهای خارجی نیز افزود و بر ساخت دولت و جامعة ساسانی اثرات منفی کتمانناپذیری وارد کرد. در چنین احوالی، برخی از قیصرهای رومی از شرایط داخلی دولت ساسانی بینهایت استفاده کردند و حملاتی را به ایرانشهر ترتیب دادند و به موفقیّتهایی نیز نائل شدند.https://jhss.ut.ac.ir/article_68587_ce644949efede8fd217d5a2423fead8e.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823The methods of battle in the Zandieh periodشیوههای نبرد در دورة زندیّه39586858810.22059/jhss.2018.248662.472925FAسهم الدینخزائیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانسحرملکیدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه لرستانJournal Article20171225In Iran, during the Zandieh era, the military organization there was not much difference from the Afsharid and Safavid era, so the methods and tactics used by the military forces were in fact an overview of previous courses. In this period the old warfare method was based on the supremacy of the manpower and the brave and heroic warfare. But the use of proper and appropriate methods of battle also played a major role in the victory or defeat of the troops. During the Zandieh era, various methods were used to win the battle such as: therumors of wounding, capturing or killing the commander of the opposing forces, the plundering of the enemy soldiers by giving money andother gifts, starting the war inthe spring, avoiding thebattle in plains and open spaces, using walls and ditches to protect the cities, building fortifications to break the siege andnight attack.If used the methods correctly and appropriately,would have led to victory inthe battles. Zandieh's troops tried to use all of these methods to win the battles.This ledto their success in many conflicts.In the present research,it will be tried to answer the question with using the descriptive-analytical method and reference tothe first-handresources,which has contributed to the success of the military forces of the Zandia forces,especially during the period of Karim Khan Zand.The research'sachievement is that Zandieh army,with the presence of commanding commanders like Karim Khan,was ableto achieve the greatest success in the battle with the proper and timely use of various methods ofbattle.سازمان قشون ایران در عصر زندیّه بهلحاظ ساختاری تفاوت چندانی با عصر افشاریّه و صفویّه نداشت؛ لذا شیوههای بهکارگرفته شده از سوی قشون نیز برداشتی از دورههای پیشین بود. روشهای جنگی، قدیمی و مبتنی بر برتری نیروی انسانی و رزم قهرمانانه بود، اما استفاده از شیوههای مناسب نبرد نیز در پیروزی یا شکست سپاهیان نقش زیادی داشت. در دورة زندیّه از شیوههای مختلفی برای پیروزی در نبردها استفاده میشد که عبارت بودند از: شایعهپراکنی دربارة زخمیشدن، اسارت و یا کشتهشدن فرماندة نیروهای مقابل، تطمیع سربازان دشمن با دادن پول و هدایای دیگر، خودداری از نبرد در دشت و فضاهای باز، استفاده از دیوار و خندق برای محافظت از شهرها، ساختن استحکامات برای شکستن محاصره و شبیخونزدن. روشهای مذکور اگر بهدرستی و به موقع بهکارگرفته میشدند، منجر به پیروزی در نبردها میشدند. در پژوهش حاضر تلاش خواهد شد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع دست اوّل به این پرسش پاسخ داده شود که سبب موفقیّتهای نظامی قشون زندیّه، بهویژه در دورة کریمخان زند چه بوده است؟ دستاورد پژوهش این است که قشون زندیّه با توجه به حضور فرماندهان لایقی همانند کریمخان و با استفادة درست و به موقع از شیوههای مختلف نبرد توانستند بیشترین موفقیّت را در نبردها به دست آورند.https://jhss.ut.ac.ir/article_68588_799c9e829cf9f8b6ecae68c6f575f85a.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823Oil Dimensions of the Suez Crisis and its Impact on the Persian Gulf Oil Industryابعاد نفتی بحران سوئز و پیامدهای آن بر صنعت نفت خلیج فارس59766858910.22059/jhss.2018.219724.472760FAعبدالرسولخیراندیشاستاد گروه تاریخ دانشگاه شیرازحجت الهکبگانیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20161106Anti-colonial sentiments and nationalist ideas embraced many 3<sup>rd</sup>-world countries after the World War II. Trying to eliminate the dominance and the monopolistic privileges of foreigners, some countries in the Middle East and the Persian Gulf also sought to catch the management of their natural resources and national wealth. The nationalization movement of Iranian oil, led by Dr. Mosaddeq, caused an intense reaction from the governments in Britain and the United States at the beginning of the 1950s, so that everyone was aware of the Western sensitivity of the huge oil resources in the Persian Gulf. A few years later, Egyptian Gamal Abdel Nasser's efforts to nationalize the Suez Canal resulted in Western military intervention and disruptions in the flow of Persian Gulf oil to Europe. Although the Western governments and the oil companies succeeded, due to precise planning and extensive logistics, to overcome the oil crisis caused by the Suez War, but the thoughts and the actions of Mosaddeq and Nasser left permanent effects on the Persian Gulf oil industry. Pointing out the importance of the Suez Canal in transferring the Persian Gulf oil to Europe, the measures were taken to provide the needed oil of the West during the Suez crisis and the international and regional impacts of the crisis on the issues of Persian Gulf oil have been studied in present paper.با پایانگرفتن جنگ جهانی دوم، احساسات ضداستعماری و اندیشههای ملیگرایانه، بسیاری از کشورهای جهان سوم را دربرگرفت. برخی کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس نیز در این مقطع تلاش کردند تا با رفع سیطره و امتیازات انحصاری بیگانگان، مدیریت منابع طبیعی و سرمایههای ملی خویش را عهدهدار شوند. نهضت ملیشدن نفت ایران به رهبری دکتر مصدق در آغاز دهة 1950 با واکنش شدید دولتهای بریتانیا و ایالات متحده روبهرو شد و به این ترتیب، حساسیّت غرب دربارة منابع نفتی خلیج فارس بر همگان آشکار شد. چند سال بعد، مساعی جمال عبدالناصر مصری برای ملیساختن کانال سوئز، دخالت نظامی غرب و اخلال در جریان انتقال نفت خلیج فارس به اروپا را به دنبال داشت. اگرچه دولتها و شرکتهای نفتی غربی توانستند با برنامهریزی دقیق و تدارکات گسترده بحران نفتی حاصل از جنگ سوئز را پشت سر بگذارند، اما اندیشهها و اقدامات مصدق و ناصر آثار ماندگاری بر صنعت نفت خلیج فارس برجای نهادند. در این مقاله ضمن اشاره به اهمیّت کانال سوئز در انتقال نفت خلیج فارس به اروپا، تدابیر اتخاذشده برای تأمین نفت موردنیاز غرب طی بحران سوئز و پیامدهای بینالمللی و منطقهای این بحران بر مسائل نفتی خلیج فارس بررسی میشود.
https://jhss.ut.ac.ir/article_68589_ae5dc3ffb3fdb26c120391433c261a03.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823The Enigma of Darius the Great's Rising; a Comparisons Between Iranian and Greek Narrativesمعمای برآمدن داریوش بزرگ؛ مقایسة روایتهای ایرانی و یونانی77966859010.22059/jhss.2018.244448.472894FAبهرامروشن ضمیردانشآموختة کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه تهرانحسینبادامچیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20171126After Over 80 years of publishing Olmstead's essays and book, his hypothesis upon which "Darius I's Claim in Behistun (Bīstūn) Inscription that tells Bardya was assassinated by Cambodia and the kingdom was usurped by Gaumatay the Magi was not true" is not absolutely proven as well as not rejected. To verify Darius's claims and skeptics' doubts, it has been tried in present study to examine the commonly used literary and political patterns in ancient Near East's inscriptions and comparing it with Greek history. The method used in this study is exploring the probability of the propaganda of the Achaemenid government on Greek historiography and to examine the positive or negative impacts of contradictions and exaggerations in the Greek histories on the credibility of the Behistun report. Based on the results, it seems that the logical defects of the case refer more to Greek reports than to Behistun's. And even in comparison, the Iranian narrative of the story seems more reasonable and more acceptable. The contradiction between the Greek and the Behistun sources can be a reason, instead of recognizing the totality of the story untrue, to prove that the Greek narratives were not the results of a government propaganda and they were produced on the basis of independent sources. The contradiction between the Greek and the Behistun sources, instead of recognizing the totality of the story as a non-historical, shows that Greek narratives were not the result of governmental propaganda, and they utilized scattered and independent sources. It also became clear that the Behistun's Inscription should be seen as a manifestation of a literary and epic tradition in continuation of the Iranian religious and Mesopotamian political patterns.در حالی که بیش از هشتاد سال از چاپ مقالات و کتاب اومستد میگذرد، فرضیة مشهور او که بنا بر آن ادعای داریوش در <em>سنگنبشتۀ بیستون</em>، مبنی بر قتل بردیا به دست کمبوجیه و غصب پادشاهی از سوی مغی به نام گئومات، دروغ بوده است، نه کاملاً پذیرفته و نه رد شده است. در اینجا تلاش میشود الگوهای ادبی و سیاسی متداول در شرق نزدیک باستان در کتیبهنویسی و مقایسة آن با تاریخ یونانی برای راستیآزمایی ادعاهای داریوش و تردیدهای شکاکان بررسی شود. روش ما در اینجا بازشناسی احتمال تأثیر پروپاگاندای دولت هخامنشی بر تاریخنگاری یونانی و بررسی تأثیر مثبت یا منفی تناقضات و گزافههای موجود در تواریخ یونانی بر اعتبار گزارش <em>بیستون</em> است. بر پایۀ این پژوهش به نظر میرسد ایرادات منطقی ماجرا بیشتر به گزارشهای یونانی برمیگردد تا به <em>بیستون</em>. در مقام مقایسه نیز، روایت ایرانیِ ماجرا منطقیتر و پذیرفتنیتر به نظر میرسد. تناقض میان منابع یونانی و بیستون به جای آنکه کلیّت داستان را غیرتاریخی بشناساند، دلیلی است بر اینکه روایتهای یونانی، نتیجة پروپاگاندای دولتی نبود و یونانیان از منابعی پراکنده و مستقل بهره برده بودند. همچنین روشن گشت که <em>سنگنبشتۀ بیستون</em> را باید جلوهای از سنت ادبی و حماسی در ادامة الگوهای مذهبی ایرانی و سیاسی میانرودانی دانست.https://jhss.ut.ac.ir/article_68590_634348ced8d8bb2365286cb278e04508.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823The Effect of Māzandarān and Guilān Political and Religious Circumstances in During the 15th Century on the Inscriptions of Malik Keyumars-e Pādusbāni, the Ruler of Rūyān andتأثیر اوضاع سیاسی و مذهبی مازندران و گیلان در سدة نهم هـ.ق بر کتیبههای ملک کیومرث بادوسپانی، حاکم رویان و رستمدار971166859110.22059/jhss.2018.248602.472924FAامیننعیمایی عالیدانشجوی دکتری ایرانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و بنیاد ایرانشناسیمحمدباقروثوقیاستاد گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20171224The collapse of the Abbasid Caliphate led to the expansion of the Shia religion. Many local governments also emerged in most of the regions of Iran after the fall of Il-khānids. The dynasties of Sādāt-e Kārkiyā and Marʾašiyān were born in Gilān and Māzandarān just in the same period. Malik Keyumars Ibn-e Bīsotūn (1404-1454), a famed ruler of Pādusbānians dynasty, came to the throne in Rūyān during this period. He changed his religion to Shia Imamieh after gaining the power and encouraged the people of Rustamdar to act like him. By adopting this policy and through unifying the religion of the people of Rustamdar and their neighbors, he strengthened the authority of the Badouspan dynasty and prevented the expansion of the Mara’shi and Karkia dynasties territory to this area. The study of the works produced in this period, especially the inscriptions made by his orders, are of special importance due to his effective role in spreading the Shiite religion in this region and his influence on the power relations between the local governments of Gilān and Māzandarān. Considering the importance of above-mentioned inscriptions in understanding the history of this period and the dynasty, the influence of the political and religious circumstances of Gilān and Māzandarān on the inscriptions of Malik Keyumars in 15<sup>th</sup> century is explored in present study through a historical viewpoint.
فروپاشی خلافت عباسیان، زمینههای گسترش مذهب تشیع را در پی داشت. همچنین بعد از سقوط ایلخانان، اغلب مناطق ایران شاهد پیدایش حکومتهای محلّی بود. در مناطق گیلان و مازندران نیز سلسلههای سادات کارکیا و مرعشیان در همین دوره متولد شدند. در چنین دورانی، ملک کیومرث بن بیستون (857-807هـ.ق) که یکی از حکام نامدار سلسلة بادوسپانان بود، به حکومت رویان رسید. او پس از رسیدن به قدرت، مذهب خود را به شیعة امامیه تغییر داد و اهالی رستمدار را نیز به این امر تشویق کرد. وی با در پیش گرفتن این سیاست و با همنواساختن مذهب مردم رستمدار با همسایگان، اقتدار سلسله بادوسپانان را رقم زد و مانع گسترش قلمرو مرعشیان و کارکیا به این ناحیه شد. با توجه به نقش مؤثر وی در گسترش مذهب تشیع در این منطقه و تأثیرش بر مناسبات قدرت حکومتهای محلی گیلان و مازندران، بررسی آثار دورة او از اهمیّت ویژهای برخوردار است. از جمله آثار مهم این دوره، کتیبههایی است که به دستور وی ساخته شد. نظر به اهمیّت این کتیبهها در فهم تاریخ این دوره و سلسله، در این مقاله تأثیر اوضاع سیاسی و مذهبی گیلان و مازندران بر کتیبههای ملک کیومرث در سدة نهم هـ.ق از دیدگاه تاریخی تجزیه و تحلیل خواهد شد.
https://jhss.ut.ac.ir/article_68591_bebd3efd2fa60ddd88efcb94a79469e8.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشهای علوم تاریخی2251-925410120180823The village-city dichotomy and the hegemony of urban discourse; emphasizing Persian classical Poetryدوگانگی روستا–شهر و سلطة گفتمان شهری؛ با نگاهی بر شعر کلاسیک فارسی1171366859210.22059/jhss.2018.253878.472951FAسهرابیزدانیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمیمحمدرافعیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و بنیاد ایرانشناسی0000-0003-4072-4516Journal Article20180304Related to each other, village and city are two main habitation and human society. Their relationship is associated with a kind of dichotomy, defined by the elements of difference and contradiction, which has been shaped throughout the history and has made the urban community to take an arrogant look to the village and villagers. This is despite the fact that the Iranian villager had a form of self-sufficiency before the beginning of capitalism and the city was, in return, more dependent on the village. Accordingly, the present study is to make the reality of village-city relation clear and to determine what role the Persian classical poetry plays meanwhile. The answer highlights the background and the roots of the urban community's view; so, the Persian poetry has been studied over the centuries and, due to the discursive nature of the subject, it has been examined on the basis of discourse analysis theory of Laclau and Mouffe. The results show that the village - city dichotomy has its roots in the ancient period and is the product of the city expansion and the power concentration in it. Islam, as a religion with urban desires, has also helped the urban discourse to be dominant. To keep its superiority, the discourse has utilized different tools such as poetry, which in some cases helped continuing the dominance of urban discourse through representing the village.روستا و شهر دو شکل عمدة سکونت و اجتماع انسانیاند که در ارتباط با یکدیگر قراردارند. این رابطه با نوعی دوگانگی همراه است که براساس دو عنصر تفاوت و تضاد تعریف میشود. دوگانگی و شکاف موجود که طی تاریخ شکلگرفته، باعث شده است تا جامعة شهری نگاهی از بالا به روستا و روستایی داشته باشد؛ به طوری که بازتاب این نگرش را در شعر فارسی میبینیم. حال آنکه روستای ایرانی پیش از دورة سرمایهداری شکلی از خودکفایی داشت و در مقابل، وابستگی شهر به روستا بیشتر بود. بر همین اساس، مقالة حاضر به این مسئله میپردازد که واقعیت رابطة روستا-شهر چه بوده و شعر کلاسیک فارسی چه نقشی در این میان ایفا کرده است؟ پاسخ به این پرسش، زمینه و ریشههای نگاه جامعة شهری را مشخص میکند؛ لذا شعر فارسی طی سدههای متمادی بررسی و با توجه به ماهیّت گفتمانی موضوع از نظریة تحلیل گفتمان لکلائو و موف برای تحقیق استفاده شده است. حاصل آنکه دوگانگی روستا و شهر ریشه در دورة باستان دارد که درنتیجة گسترش شهر و تمرکز قدرت در آن پدید آمده است، اما ورود اسلام بهعنوان دینی با تمایلات شهری سبب غلبة گفتمان شهری شد. این گفتمان برای تداوم برتری خود از ابزارهایی ازجمله شعر بهره برد و شعر در مواردی با بازنمایی روستا به تداوم سلطة گفتمان شهری یاری رساند.https://jhss.ut.ac.ir/article_68592_dc68978ba6cbf05894a92fa22cb51a6d.pdf