مجید بهدانی؛ سید ابوتراب احمدپناه
چکیده
اندیشه و سنت نجومی سابقهای دیرین در علم، فرهنگ و هنر ایران دارد. این اندیشه جوامع و جوانب مختلف دورههای تاریخی ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. این اندیشه در سدۀ هفتم هجری با آمدن مغولان و شروع ...
بیشتر
اندیشه و سنت نجومی سابقهای دیرین در علم، فرهنگ و هنر ایران دارد. این اندیشه جوامع و جوانب مختلف دورههای تاریخی ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. این اندیشه در سدۀ هفتم هجری با آمدن مغولان و شروع حکومت ایلخانان از رونق بیشتری برخوردار شد و بر همه جوانب جامعه تأثیر گذاشت. از آنجایی که آثار هنری جوهر جامعهاند و هنرمندان از چشمه اندیشه، سنت و باورهای رایج در اجتماع سیراب میشوند؛ شاهد حجم گستردهای از آثار هنری مخصوصاً کاشیهای کوکبی با نقوش تزئینی نجومی در عصر ایلخانی هستیم. این کاشیها بخش زیادی از بناهای امامزادهها را در دورۀ ایلخانی آراستهاند. ازآنجاییکه استفاده از نقوش تزئینی حیوانی در بناهای مذهبی در هنر ایرانی-اسلامی سابقهای نداشته و محل ایراد بوده است؛ هدف پژوهش بر آشکار ساختن این ارتباط استوار است. در راستای هدف، نقوش تزئینی-حیوانی هشت تا از کاشیهای کوکبی عصر ایلخانی تجزیهوتحلیل شده و ضمن تطبیق با نقاشیهای رساله نجومی صورالکواکب عبدالرحمن صوفی رازی به پیشینه کاربرد این نقوش نیز پرداخته شده است. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که چه ارتباطی بین نقوش تزئینی-حیوانی کاشیهای کوکبی عصر ایلخانی با اندیشه و سنت نجومی رایج در آن عصر وجود دارد؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات بهصورت کتابخانهای گردآوریشده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که نقوش تزئینی-حیوانی کاشیهای کوکبی صرفاً کارکردی تزئینی نداشته بلکه حاوی مفاهیم نمادین نجومی است و تأثیرات آشکاری از نقاشیهای صورالکواکب صوفی دارند.