لیلا ورهرام
چکیده
در ذکر اخبار اصبهان ابونعیم اصفهانی و محاسن اصفهان مافروخی آمده است که معماری به نام آذرشاپور بن آذرمانان اصفهانی به فرمان پیروز ساسانی باروی جی را تکمیل میکند و چهار دروازه به نامهای خور، ماه، گوش ...
بیشتر
در ذکر اخبار اصبهان ابونعیم اصفهانی و محاسن اصفهان مافروخی آمده است که معماری به نام آذرشاپور بن آذرمانان اصفهانی به فرمان پیروز ساسانی باروی جی را تکمیل میکند و چهار دروازه به نامهای خور، ماه، گوش و تیر برای آن قرار میدهد. به گفتة این نویسندگان، دروازههای جی دلالت تقویمی داشتند، به طوریکه در انقلاب تابستانی دروازههای ماه و تیر و در انقلاب زمستانی دو دروازة خور و گوش مطلع و مغرب خورشید قرار میگرفتند. پرسش اصلی مقاله این است که آیا گذاشتن نام چهار ایزد، که ضمناً نام روزهای یازدهم تا پانزدهم تقویم زردشتی نیز هست، بر دروازهها ارتباطی با دلالت تقویمی آنها دارد؟ در پاسخ به این پرسش ضمن ریشهیابی روایات مربوط به بنای جی نشان دادهایم که در زمان ساسانیان این چهار روز زمان برگزاری گاهنبارهای اول و دوم از گاهنبارهای شش گانه بوده است. موعد برگزاری گاهنبار دوم، در بزرگداشت آفرینش آب، چند روزی پس از انقلاب تابستانی بود. جشن دیگری در ستایش آب، آب ریزان یا آفریجکان در گویش اصفهانی، در انقلاب تابستانی برگزار میشد. با توجه به این اطلاعات می توان گفت که موقعیت مکانی چهار دروازه، که در زمان پیروز ساخته شدهاند و نیز نام آنها با جشنهای ستایش آب و وقایع نجومی همزمان با آنها مربوط بوده است. علاوه بر این، به نظر میرسد که نام دروازة گوش، نزدیکترین دروازه به زایندهرود نیز یادآور یکی دیگر از جشنهای بزرگداشت آب به نام تیرگان اکبر باشد که در روز گوش از ماه تیر برگزار میشد.