محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار؛ جمیله منصوری جزآبادی؛ محمد مرتضایی
چکیده
در طول شش قرن نخست دوران اسلامی، شهر جرجان بهعنوان قطب اقتصادی منطقه جرجان، شناخته میشد. جرجان با شهرهای مهمی چون نیشابور، ری، آمل و خوارزم از طریق خشکی و با شهرهای نواحی خزر و ورای آن از طریق دریا، ...
بیشتر
در طول شش قرن نخست دوران اسلامی، شهر جرجان بهعنوان قطب اقتصادی منطقه جرجان، شناخته میشد. جرجان با شهرهای مهمی چون نیشابور، ری، آمل و خوارزم از طریق خشکی و با شهرهای نواحی خزر و ورای آن از طریق دریا، روابط تجاری و مراودات فرهنگی برقرار کرده بود. لذا پرسش اصلی پژوهش چنین درنظر گرفته شد که راههای مواصلاتی شهر جرجان، در طول حیاتش، از سدههای نخستین اسلامی تا زمان حمله مغول که سبب تخریب این شهر گردید، چه مسیرهایی بوده است؟ با توجه به شناسایی مکان احتمالی یکی از دروازههای حصار شهر توسط نگارندگان در جریان پژوهش، آیا بین جادههای منتهی به شهر و این دروازه ارتباط معناداری میتوان یافت؟ این پژوهش با استفاده از منابع مکتوب تاریخی و شواهد باستانشناسی و با روش کتابخانهای و رویکرد توصیفی و تحلیلی انجام شده است. تحقیقات انجام شده ، به شناسایی جاده های پیونددهنده شهر جرجان با نیشابور، ری، شهرهای طبرستان، خوارزم و بندر آبسکون منجر شد و تعداد زیادی از اماکن بین راهی و ایستگاه های این مسیرها نیز به طور دقیق مکان یابی شد. با توجه به موقعیت دروازهی احتمالی مکشوفه، نتیجه پژوهش انجامشده نشان میدهد، این دروازه برای ارتباط شهر جرجان و بندر آبسکون مورداستفاده قرار میگرفته است. همچنین احتمال ضعیفی وجود دارد که این دروازه با جاده بکرآباد- استرآباد یا جاده های منتهی به خوارزم و دهستان نیز دسترسی داشته است.