نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

--

10.22059/jhss.2025.389950.473780

چکیده

وقتی ما از سنگ نگاره های سرپل ذهاب صحبت می کنیم، فقط به تشریح چند اثر باستانی یا چند شیئ نمی پردازیم، بلکه این آثار را در بستر طبیعی محیطشان بحث می کنیم. درواقع این بستر محیطی آنهاست که به سنگ نگاره ها، به نقوشی که با ویژگیهای این محیط آمیخته هستند، معنی می دهد. این محل نقطه تماس دو اقلیم، یا بهتر است بگوییم دو حوزه متفاوت است؛ حوزه جلگه و حوزه کوهستان. برای ساکنین جلگه میانرودان اینجا مرز ورود به دنیای مرموز و ناشناخته کوهستان است؛ نقطه تماس اقوام مختلف. گذر از آن به منزله ورود به دنیای جدیدی است، توام با شور و التهاب. بی دلیل نیست که این هیجان حتی در سخنان اروپاییانی که از غرب به مشرق زمین در سفر بودند، مشاهده می شود. ارنست هرتزفلد در این باره می نویسد (Herzfeld 1920, 1): «همچون شهر بوتزن [در جنوب کوههای الپ] که دروازه الپ است، در اینجا دروازه ایران برای عابرین باز می شود، یا بطورکلی، دروازه آسیا. ما در میان تنها راه بزرگ طبیعی ایستاده ایم که از سپیده دم تاریخ، از حوزه دریای مدیترانه با گذر از جلگه کشور بابل به کوههای افراشته ایران و از آنجا به پامیر و تبت، بام جهان؛ و یا از طریق ترکستان شرقی به چین دوردست می رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Rock Carvings of Sarpol-e Zahab

نویسنده [English]

  • Behzad Mofidi Nasrabadi

--

چکیده [English]

When we talk about the rock carvings of Sarpol-e Zahab, we're not just describing a few ancient artifacts or objects; we're discussing these works within the context of their natural environment. It's this environmental setting that gives the rock carvings, with designs intertwined with the characteristics of this setting, their meaning. This location serves as the meeting point of two climates, or rather, two distinct regions: the plains and the mountains. For the inhabitants of the Mesopotamian plains, this is the border leading into the mysterious and unknown world of the mountains; a point where different cultures intersect. Passing through it signifies entering a new world, filled with excitement and intensity. It's no wonder that this excitement can even be seen in the words of Europeans who traveled from the West to the East. Ernst Herzfeld writes about it (Herzfeld 1920, 1): "Just like the town of Bautzen [south of the Alps] which serves as the gateway to the Alps, here the gateway to Iran opens for travelers, or more broadly, the gateway to Asia. We are standing on the only great natural route that, since the dawn of history, goes from the Mediterranean region through the plains of Babylon to the towering mountains of Iran and from there to the Pamirs and Tibet, the roof of the world; or through Eastern Turkestan to distant China."

When we talk about the rock carvings of Sarpol-e Zahab, we're not just describing a few ancient artifacts or objects; we're discussing these works within the context of their natural environment. It's this environmental setting that gives the rock carvings, with designs intertwined with the characteristics of this setting, their meaning. This location serves as the meeting point of two climates, or rather, two distinct regions: the plains and the mountains. For the inhabitants of the Mesopotamian plains, this is the border leading into the mysterious and unknown world of the mountains; a point where different cultures intersect. Passing through it signifies entering a new world, filled with excitement and intensity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • rock carvings
  • inscription interpretation
  • Sarpol-e Zahab
  • ancient artifacts
  • Anubanini