علی رضا روحی؛ سپیده سیدی نوقابی
چکیده
صلاحالدین ایوبی بهعنوان تأثیرگذارترین شخصیت دولت ایوبی، علاوه بر مبارزه سیاسی، با نوع خاصی از مبارزه فرهنگی به مقابله با فاطمیان برخواست. او که خود را مدافع اهل سنت میدانست، درجهت حمایت از اهل سنت و برخورد بااسماعیلیان بسیار تلاش کرد. از تأثیرگذارترین و کارآمدترین روشهایی که میتوانست بدون درگیری شدید نظامی و بدون ...
بیشتر
صلاحالدین ایوبی بهعنوان تأثیرگذارترین شخصیت دولت ایوبی، علاوه بر مبارزه سیاسی، با نوع خاصی از مبارزه فرهنگی به مقابله با فاطمیان برخواست. او که خود را مدافع اهل سنت میدانست، درجهت حمایت از اهل سنت و برخورد بااسماعیلیان بسیار تلاش کرد. از تأثیرگذارترین و کارآمدترین روشهایی که میتوانست بدون درگیری شدید نظامی و بدون ایجاد حساسیت در بین اسماعیلیان او را به اهداف خود برساند، استفاده از مدارس متعددِ نوبنیاد ویژهی اهل سنت بود. مدارسی که قالببندی حکومتی با ضوابط مشخص فقهی و آموزشی را دارا بود. تجربههای سلجوقیان و زنگیان در این راه مورد استفاده قرار گرفت. مسئله اصلی مقالهی پیشرو، بررسی روشهای مختلف مبارزۀ فرهنگی صلاحالدین با اندیشههای اسماعیلیان و تعالیم فاطمیان؛ و نیز کارکردها، ویژگیها و تاریخچه مدارس اهل سنت در دورۀ صلاحالدین است.