نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/jhss.2023.361830.473647

چکیده

پاتریشیا کرون و جان تولن نمایندگانی از دو جریان رقیب افراطی و سنتی مطالعات اسلامی محسوب می‌شوند. مبانی افراطی گرایان شامل نفی وثاقت منابع تاریخ اسلام و تلاش برای بازنمایی و بازنویسی سیره رسول‌الله (ص) و تاریخ اسلام صحیح به استناد منابع تاریخی غیر اسلامی است و از سوی دیگر مبانی جریان رقیب آنها یعنی سنت‌گرایان شامل اعتماد واعتقادبه وثاقت منابع تاریخ اسلام و دارا بودن مرکزیت تاریخی برای روایات تاریخ اسلام است. از1970 م به بعد مکتب تجدیدنظر طلب مطالعات اسلامی جایگزین جریان افراطی گردید که سعی کرد مبانی افراطی گرایان را با نگاه شکاکیت شدید توسعه دهد که کتاب  Hagarism(هاجریسم) پاتریشیا کرون که با همکاری مایکل کوک نوشته شده است؛ یکی از نتایج این شکاکیت تجدیدنظرطلبان است و در مقابل سنتی گرایان نیز برای پاسخ به افراطی‌گری‌های تجدیدنظر طلبان به تقابل علمی دست زدند که کتاب  Faces of Muhammad(چهره‌های محمد (ص) ) جان تولن از جمله این تلاش‌ها به شمار می‌آید. پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی -تحلیلی و به استناد منابع کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است؛ درصدد است تا بررسی مقایسه‌ای بازنمایی و معرفی سیره رسول‌الله (ص) و تاریخ اسلام در نگاه پاتریشیا کرون و جان تولن و به استناد دو کتاب Hagarism و Faces of Muhammad را انجام دهد. سؤال اصلی پژوهش این است که شباهت‌ها و تفاوت‌های بازنمایی در دو کتاب مذکور چگونه است؟ فرضیه مطرح در این پژوهش آن است که Hagarism منعکس‌کننده مبانی، اندیشه و نتایج شکاکانه تجدیدنظر طلبان است در حالی که در کتاب Faces of Muhammad علیرغم تأیید ضمنی برخی از مبانی تجدیدنظر طلبان اما می‌توان رویکرد سنت‌گرا را مشاهده کرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Representation of Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the History of Islam in Hagarism and Faces of Muhammad

نویسندگان [English]

  • Behnam Nasr Isfahani 1
  • Asghar Montazerolghaem 2
  • Ali akbar Kajbaf 2

1 Ph.D. Candidate of Islamic History, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Patricia Crone and John V. Tolan represent two directions in Islamic studies, extremism and traditionalism. Extremism revolved around negating the credibility of the resources of Islamic history and endeavoring to reshape and rewrite Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the accurate history of Islam by making reference to non-Islamic historical resources. On the other hand, The fundamentals of their rival stream viz traditionalism include trusting and believing in the credibility of the resources of Islamic history, assigning historical centrality for the accounts across the history of Islam. From the 1970s onward, the Revisionist school of Islamic studies replaced the extremist campaign and tried to extend the foundations of extremism that Patricia Crone’s Hagarism: The Making of the Islamic World(Written in collaboration with Michael Cook), is one of the results of this skepticism and the extremism of the revisionists. On the other hand, as a way of responding to the efforts and extremist actions of the revisionists, traditionalists reacted scientifically, and John Tolan’s Faces of Muhammad: Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today, is one of the most remarkable instances. The present study, which was carried out using a descriptive-analytical methodology by making reference to library resources, aimed to compare the representation and introduction of Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the history of Islam in the views of Patricia Crone and John Tolan according to Hagarism and Faces of Muhammad. The main question of the study revolved around the similarities and differences between the two books in terms of representation. The study hypothesized that Hagarism reflected the Revisionist ’ skeptical foundations and thoughts, while faces of Muhammad – despite implicitly approving some of the Revisionist ’ ideas – adopted a traditional approach and opposed the opinions propagated by reformists

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic studies
  • Revisionist and Traditionalist
  • Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the history of Islam
  • Patricia Crone
  • John V. Tolan
قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
ابن کثیر، ابوالفداء(1418). البدایة و النهایة. بیروت: دارالکتب.
ابن هشام(بی‌تا). السیره النبویه.تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی.بیروت: دار المعرفة.
تورانی، علی(1381). پلورالیسم دینی و چالش‌ها، تهران: نشر مرشد.
جان احمدی، فاطمه؛ خضری، سید احمد؛ صفری فروشانی، نعمت‌الله؛ رنجبران، داود(1392)   توصیف و تبیین یهودی‌سازی تاریخ اسلام(با تأکید بر دایره المعارف اسلام).مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی.17(55)،350-390.
خیل، پیتر(1372).استفاده و سوءاستفاده از تاریخ.ترجمه حسن کامشاد.تهران: علمی فرهنگی.
رفیعی، محمدحسین(1396).جریان شناسی سیره پژوهی در غرب با تأکید بر مطالعات در باب اعتبار و وثاقت حدیث در سنت اسلامی.مجموعه مقالات همایش سیره پژوهی و سیره پژوهان.تهران: پژوهشگاه تاریخ اسلام،261-293.
رندل؛ جان، بکلر؛ جاستوس(1363).درآمدی بر فلسفه.ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم.تهران: سروش.
ریپین، اندرو(1380).تحلیل ادبی قرآن، تفسیر و سیره.ترجمه مرتضی کریمی نیا.بولتن شماره 6، مطالعات قرآنی در غرب.تهران: نشر المهدی.
سعید، ادوارد(1390).شرق‌شناسی.ترجمه عبدالرحیم گواهی.چاپ ششم، قم: نشر فرهنگ اسلامی.
فراستخواه، مسعود(1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه‌ی بر پایه» (گراندد تئوری GTM).تهران: آگاه.
کریم پور، سعید(1395).تحلیل و نقد هاجریسم بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اسلامی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی علی راد، تهران: دانشگاه تهران.
کریمی نیا، مرتضی(1386).سیره پژوهی در غرب.قم: مجمع تقریب مذاهب.
کریمی نیا، مرتضی(1380).سیره نگاری پیامبر اسلام در غرب، آینه پژوهش.68، 24-29.
کریمی نیا، مرتضی(1391).زبان قرآن، تفسیر قرآن.تهران: هرمس.
گرونبام، گوستاو ادموند فون(1342). وحدت و تنوع در تمدن اسلامی.ترجمه عباس آریان پور، تبریز: نشر معرفت.
لغت‌نامه دهخدا
لیدیمن‌، جیمز(1391‌) فـلسفه عـلم.ترجمة‌ حسین‌ کرمی.چاپ دوم.تهران: حکمت.
موسوی مقدم، سید محمد؛ مؤدب، سید رضا(1394).بررسی نظریه‌ی «شکاکیت نوین» درباره‌ی شخصیت و سیره‌ی پیامبر(ص).مطالعات تحول در علوم انسانی.5، 44-80.
نوذری، حسینعلی (1379).پست‌مدرنیته و پست‌مدرنیسم: تعاریف، نظریه‌ها و کاربست‌ها، تهران: نقش‌جهان.
واقدی، محمد بن عمر(1966). کتاب المغازی.لندن: طبع مارسان جونز
الویری، محسن(1381).مطالعات اسلامی در غرب.تهران: سمت.
ی، کورن؛ ی. د. نوو(1387).رویکردهای روشمند به مطالعات اسلامی.ترجمۀ شادی نفیسی، آینه پژوهش.19(114)،566-583.
Holy Qur'an
Nahj al-balagha.[In Persian].
Alviri,M. (2002), Islamic Studies in the West,Tehran:Samt. [In Persian].
Al-Waqidi,(1966), Kitāb al-maghāzī,London: Marsden Jones Press.[In Arabic].
Crone, Patricia (1989), Pre-Industrial Societies, Oxford: Oxford University Press.
Crone, Patricia and Cook, Michael (1997), Hagarism: The Making of the Islamic World, Cambridge: Cambridge University Press.
Crown, A.D, Pummer.R, Tal.A (1993), Companion to Samaritan Studies, Tübingen, J.C.B.
Dehkhoda dictionary.[In Persian].
Donner, Fred M. (2008),"The Quran in Recent Scholarship". In Reynolds, Gabriel Said (ed.).The Quran in its Historical Context. Routledge. pp. 29-50.
Farasatkhah,M.(2017), Qualitative research method in social sciences with emphasis on "Grounded Theory" (GTM),Tehran:Agah Press.[In Persian].
Ferrara, Christine (2015), Patricia Crone 1945–2015, www.Ias.edu/news/Patricia-crone-obituary.
Geyl، Pieter.(1993), Use and Abuse of History, Translated by Hassan Kamshad,Tehran:Elmi va Farhangi Press. [In Persian].
Ibn Hisham,nd, Al-Sīrah al-Nabawiyyah, edited by Mostafa Al-Sagha,Ebrahim Al-Abiyari &Abdalhafiz Shalbi, Beirut: Dar e Al-Marafa Press.[In Arabic].
Ibn Kathir, Abū al-Fiḍā’,(1997), Al-Bidāya wa l-Nihāya, Beirut: Dar e Al-Kotob Press.[In Arabic].
Janahmadi,F.,Khezri,A.,Safari,N.& Ranjbaran,D.,(2012), Describing and explaining the Judaization of Islamic history (with emphasis on the Encyclopedia of Islam),Motaleat e Marefati dar Daneshgah e Islami, Volume 17, Issue 55, Page 350-390. [In Persian].
Karim Poor,S.(2016), Analysis and criticism of Hagarism based on the verses of the Holy Quran and Islamic traditions, M.a Thesis, Supervisor:Ali Rad,Tehran:Tehran university. [In Persian].
Karimi Nia,M.(2001),Sireh Negari of the Prophet of Islam in the West, Ayneh e Pajohesh, Volume 68, Page 24-29. [In Persian].
Karimi Nia,M.(2007), Sireh Studies in West,Qom:Majma Taghrib Mazaheb Press [In Persian].
Karimi Nia,M.(2012), The language of the Qur'an and Interpretation of the Qur'an,Tehran:Hermes Press. [In Persian].
Koren,j.&Nevo,Y.D.(2008), Methodological approaches to Islamic studies, Translated by Shadi Nafisi,Ayneh e Pajohesh, Volume 19, Issue 14, Page 566-583. [In Persian].
Ladyman,j.(2012), Understanding Philosophy of Science, Translated by Hossein Karami, second edition,Tehran:Hekmat Press. [In Persian].
Lindsay, James E. (2005). Daily Life in the Medieval Islamic World. Greenwood: Publishing Group.
Luxenberg, Christoph, (2007), The Syro-Aramaic Reading of the Koran: A Contribution to the Decoding of the Language of the Koran, Berlin: Hans Schiler Publishers.
Mosavi Moghadam,M.&Moadab,R.(2015), Examining the theory of "new skepticism" about the character and life of the Prophet (PBUH),Moataleat Tahavvol dar Olom e Ensani, Volume 19,Page 44-80. [In Persian].
Nevo, Yehuda D.; Koren, Judith (2000). "Methodological Approaches to Islamic Studies". The Quest for the Historical Muhammad. New York: Prometheus Books. pp. 420–443.
Nozari,H.(2000), Postmodernity and postmodernism: definitions, theories and applications,Tehran:Naghsh e Jahan Press. [In Persian].
Rafie,M.(2017), Sīra studies in West: Authenticity and reliability of Hadīth, Proceedings of the Conference on Sireh Pajohi and Sireh Pajohan, Tehran:Pajoheshgah e Tarikh e Islam. [In Persian].
Randall، John &Buchler، Justus.(1984), Introduction to philosophy, Translated by Amir Jalal aldin Alam,Tehran:Sorosh Press. [In Persian].
Rippin,Andrew.(2001), Literary analysis of Qur'an, Tafsir and Sirah,  Translated by Morteza Karimi Nia, Bulletin No. 6, Quranic Studies in the West, Tehran:Almahdi Press. [In Persian].
Robinson Chase F. (2015), Crone and the end of Orientalism, in Islamic Cultures, Islamic Contexts; Essays in honor of Professor Patricia Crone, ed. by Behnam Sadeghi, Assad Ahmad, Adam Silverstein, Robert Holyan, Brill.
Schoeler, Gregor, (2011), The Biography of Muhammad, Nature and Authenticity, translated by Uwe VagelPohl, Edited by James E. Montgomery, Routledge.
Serjeant, R. B. (1990), Meccan Trade and the Rise‌ of‌ Islam‌: Misconceptions and Flawed Polemics, Journal of the American Oriental Society, V. 110, N. 3, p. 472-486.
Shoemaker, Stephen J., (2011), The Death of a Prophet: The End of Muhammad's Life and the Beginnings of Islam, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Tolan, John. v (2002), Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, New York: Columbia University Press
Tolan, John. v (2008), Sons of Ishmael: Muslims Through European Eyes in the Middle Ages, Florida: University Press of Florida.
Tolan, John. v, (2019), Faces of Muhammad: Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today, Princeton: Princeton University Press.
Torani,A. (2003), Religious pluralism and challenges,Tehran:Morshed Press.[In Persian].
Von Grunebaum, Gustave E.(1963), Unity and Variety in Muslim Civilization, Translated by Abbas Arian Poor,,Tabriz:Marefat Press. [In Persian].
Wadie Said,E.(2011), Orientalism, Translated by Abdolrahim Gavahi, Sixth edition, Qom:Farhang e Islami Press. [In Persian].
Wansbrough John E. (1977),Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, Oxford: Oxford University Press.
Wansbrough John E. (1978),The Sectarian Milieu:Content and Composition of Islamic Salvation History.Oxford:Oxford University Press.
https://www.ias.edu/scholars/patricia-crone.
https://univ-nantes.academia.edu/JohnTolan.
https://euqu.eu/people2/people/professor-john-tolan.
http://inarah.net.