نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
پاتریشیا کرون و جان تولن نمایندگانی از دو جریان رقیب افراطی و سنتی مطالعات اسلامی محسوب میشوند. مبانی افراطی گرایان شامل نفی وثاقت منابع تاریخ اسلام و تلاش برای بازنمایی و بازنویسی سیره رسولالله (ص) و تاریخ اسلام صحیح به استناد منابع تاریخی غیر اسلامی است و از سوی دیگر مبانی جریان رقیب آنها یعنی سنتگرایان شامل اعتماد واعتقادبه وثاقت منابع تاریخ اسلام و دارا بودن مرکزیت تاریخی برای روایات تاریخ اسلام است. از1970 م به بعد مکتب تجدیدنظر طلب مطالعات اسلامی جایگزین جریان افراطی گردید که سعی کرد مبانی افراطی گرایان را با نگاه شکاکیت شدید توسعه دهد که کتاب Hagarism(هاجریسم) پاتریشیا کرون که با همکاری مایکل کوک نوشته شده است؛ یکی از نتایج این شکاکیت تجدیدنظرطلبان است و در مقابل سنتی گرایان نیز برای پاسخ به افراطیگریهای تجدیدنظر طلبان به تقابل علمی دست زدند که کتاب Faces of Muhammad(چهرههای محمد (ص) ) جان تولن از جمله این تلاشها به شمار میآید. پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی -تحلیلی و به استناد منابع کتابخانهای انجام پذیرفته است؛ درصدد است تا بررسی مقایسهای بازنمایی و معرفی سیره رسولالله (ص) و تاریخ اسلام در نگاه پاتریشیا کرون و جان تولن و به استناد دو کتاب Hagarism و Faces of Muhammad را انجام دهد. سؤال اصلی پژوهش این است که شباهتها و تفاوتهای بازنمایی در دو کتاب مذکور چگونه است؟ فرضیه مطرح در این پژوهش آن است که Hagarism منعکسکننده مبانی، اندیشه و نتایج شکاکانه تجدیدنظر طلبان است در حالی که در کتاب Faces of Muhammad علیرغم تأیید ضمنی برخی از مبانی تجدیدنظر طلبان اما میتوان رویکرد سنتگرا را مشاهده کرد
کلیدواژهها
- مطالعات اسلامی
- جریان افراطی (تجدیدنظر طلب)
- جریان سنتگرا
- سیره رسولالله (ص) و تاریخ اسلام
- پاتریشیا کرون
- جان تولن
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of the Representation of Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the History of Islam in Hagarism and Faces of Muhammad
نویسندگان [English]
- Behnam Nasr Isfahani 1
- Asghar Montazerolghaem 2
- Ali akbar Kajbaf 2
1 Ph.D. Candidate of Islamic History, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Patricia Crone and John V. Tolan represent two directions in Islamic studies, extremism and traditionalism. Extremism revolved around negating the credibility of the resources of Islamic history and endeavoring to reshape and rewrite Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the accurate history of Islam by making reference to non-Islamic historical resources. On the other hand, The fundamentals of their rival stream viz traditionalism include trusting and believing in the credibility of the resources of Islamic history, assigning historical centrality for the accounts across the history of Islam. From the 1970s onward, the Revisionist school of Islamic studies replaced the extremist campaign and tried to extend the foundations of extremism that Patricia Crone’s Hagarism: The Making of the Islamic World(Written in collaboration with Michael Cook), is one of the results of this skepticism and the extremism of the revisionists. On the other hand, as a way of responding to the efforts and extremist actions of the revisionists, traditionalists reacted scientifically, and John Tolan’s Faces of Muhammad: Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today, is one of the most remarkable instances. The present study, which was carried out using a descriptive-analytical methodology by making reference to library resources, aimed to compare the representation and introduction of Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the history of Islam in the views of Patricia Crone and John Tolan according to Hagarism and Faces of Muhammad. The main question of the study revolved around the similarities and differences between the two books in terms of representation. The study hypothesized that Hagarism reflected the Revisionist ’ skeptical foundations and thoughts, while faces of Muhammad – despite implicitly approving some of the Revisionist ’ ideas – adopted a traditional approach and opposed the opinions propagated by reformists
کلیدواژهها [English]
- Islamic studies
- Revisionist and Traditionalist
- Sīratu Rasūli l-Lāh (PBUH) and the history of Islam
- Patricia Crone
- John V. Tolan