پدرام جم
چکیده
تا عصر حاضر و رواج تقویم جدید ایران، در کنار تقویم هجری قمری و تقویم جلالی، گونهای از تقویم فُرس قدیم (یزدگردی) نیز در میان مردمان نواحی جنوبی دریای مازندران رایج بود. اما در نیمقرن اخیر شماری از دانشوران محلی ادعا کردهاند که از گذشتههای باستانی تقویمهای دیگری نیز مختص به این نواحی رایج بوده است. ایشان این تقویمهای ادعایی ...
بیشتر
تا عصر حاضر و رواج تقویم جدید ایران، در کنار تقویم هجری قمری و تقویم جلالی، گونهای از تقویم فُرس قدیم (یزدگردی) نیز در میان مردمان نواحی جنوبی دریای مازندران رایج بود. اما در نیمقرن اخیر شماری از دانشوران محلی ادعا کردهاند که از گذشتههای باستانی تقویمهای دیگری نیز مختص به این نواحی رایج بوده است. ایشان این تقویمهای ادعایی را به نامهای تقویم دیلمی/ گالشی/ گیلانی و تقویم طبری/ مازندرانی خواندهاند، برای آنها مبادی باستانی ساختهاند و ادعا کردهاند که این تقویمها کبیسه دارند و نوروز آنها همواره در یک روز ثابت در میانههای تابستان است. این مقاله به بررسی این ادعاها میپردازد و برای این منظور، تاریخچه تقویمهای رایج در این نواحی را مطالعه میکند. همچنین سابقة طرح تقویم مستقل در این نواحی را در آثار سکهشناسان سدة نوزدهم بررسی و تاریخچه طرح این تقویمهای ادعایی را پیگیری میکند، ادلة مدعیان این تقویمها را مورد نقد قرار میدهد و به بررسی پیامدها و آثار این پدیده میپردازد. این مقاله نشان میدهد که تقویمهای ادعایی همگی همان تقویم فرس قدیماند که عمداً یا سهواً تقویمهای مستقل معرفی شدهاند. این بررسی همچنین نشان میدهد که چگونه گفتمان هویتی در ظهور و اشاعه این تقویمهای نوپدید دخیل بوده است و این تقویمها خود به مؤلفهای کلیدی در گفتمان هویتی تبدیل شدهاند.
پدرام جم
چکیده
رابطة دین و دولت، موضوعی مهم در تحقیقات مربوط به سازوکار شاهنشاهی ساسانی است و رویکرد ساسانیان به دین زرتشتی و ارتباط آنها با روحانیان این دین، اهمیت بسزایی در پژوهشهای تاریخ ساسانی دارد. در 150 سال اخیر، شماری از محققان با استناد به گزارشی از طبری دربارة ساسان و فعالیت او در آتشکدة اناهید اصطخر، او را صاحبِ منصبی دینی چون موبد، هیربد ...
بیشتر
رابطة دین و دولت، موضوعی مهم در تحقیقات مربوط به سازوکار شاهنشاهی ساسانی است و رویکرد ساسانیان به دین زرتشتی و ارتباط آنها با روحانیان این دین، اهمیت بسزایی در پژوهشهای تاریخ ساسانی دارد. در 150 سال اخیر، شماری از محققان با استناد به گزارشی از طبری دربارة ساسان و فعالیت او در آتشکدة اناهید اصطخر، او را صاحبِ منصبی دینی چون موبد، هیربد یا نگاهبان آتشکده تصور کرده و ساسانیان را از تباری روحانی دانستهاند. برخی محققان از این هم فراتر رفته و کامیابی ساسانیان در غلبه بر اشکانیان را نتیجة رویکرد دینی جدید اردشیر بابکان، مؤسس سلسلة ساسانی، و توجه و گرویدن هواداران پرشور و متعصب زرتشتی به او پنداشتهاند. گزارش آگاثیاس دربارة اردشیر بابکان هم دستاویز دیگری برای شماری از پژوهشگران در روحانیدانستن او بوده است. این تحقیق با بررسی دوبارة گزارش طبری و سنجش آن با مدارک حقوقی زرتشتیِ دورة ساسانی، نشان میدهد که منصب ساسان در آتشکدة اناهید منصبی دینی نبوده است. همچنین این تحقیق گزارش آگاثیاس دربارة اردشیر را با شواهد دیگر میسنجد و نشان میدهد که این گزارش هم مطلبی دربارۀ روحانیبودن او ندارد. مقایسة این گزارشها و شواهد و روایتهای دیگر، خاستگاه روحانی ساسانیان را نفی میکند و بر پیوند آنها با اشراف محلی فارس صحه میگذارد.
پدرام جم
چکیده
برخی از چاپهای سنگی شرح بیست باب ملا مظفر گنابادی در شرح جشن آبریزان، افزودهاند که نوروز طبری نیز همین روز است. همین مطلب را در دستنویسی زرتشتی به تاریخ کتابت 1130 ﻫ.ق میتوان دید. درحالیکه آبریزان تا نیمة نخست سدة یازدهم هجری در زمان ورود خورشید به برج سرطان برگزار میشد، تصور وجود یک نوروز همزمان با آبریزان، بهنام نوروز ...
بیشتر
برخی از چاپهای سنگی شرح بیست باب ملا مظفر گنابادی در شرح جشن آبریزان، افزودهاند که نوروز طبری نیز همین روز است. همین مطلب را در دستنویسی زرتشتی به تاریخ کتابت 1130 ﻫ.ق میتوان دید. درحالیکه آبریزان تا نیمة نخست سدة یازدهم هجری در زمان ورود خورشید به برج سرطان برگزار میشد، تصور وجود یک نوروز همزمان با آبریزان، بهنام نوروز طبری، بهفرض وجود تقویمی/ تقویمهایی با سال ثابت (کبیسهدار) در کرانههای جنوبی دریای مازندران انجامیده است. این مقاله، به ارزیابی اصالت متنی نوروز طبری در شرح بیست باب میپردازد و تقویم و موقعیت تقویمی نوروز و پنجه (خمسة مسترقه) را در تقویم رایج در کرانههای جنوبی دریای مازندران مطالعه میکند. به علاوه، تحولات معاصر در تفسیر این تقویم محلی را مورد بررسی قرار میدهد.