مینا معینی؛ علی اکبر جعفری
چکیده
تأسیس بانک استقراضی روس در ایران، آغاز فصل جدیدی از توسعهطلبیها و سیاستهای سلطهجویانه این کشور در ایران بود که بر ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این سرزمین تأثیرات عمیقی گذاشت. پس از افتتاح شعبه مرکزی بانک استقراضی در تهران، روسیه بهتدریج شعبههای بانک خود را در ایالات با اهمیت، ازجمله ایالتهای شمالی ایران، تأسیس نمود ...
بیشتر
تأسیس بانک استقراضی روس در ایران، آغاز فصل جدیدی از توسعهطلبیها و سیاستهای سلطهجویانه این کشور در ایران بود که بر ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این سرزمین تأثیرات عمیقی گذاشت. پس از افتتاح شعبه مرکزی بانک استقراضی در تهران، روسیه بهتدریج شعبههای بانک خود را در ایالات با اهمیت، ازجمله ایالتهای شمالی ایران، تأسیس نمود و بیش از پیش، نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را توسعه داد. استرآباد به سبب موقعیت جغرافیاییاش و همجواری و ارتباطی که با روسیه داشت، مورد توجه ویژه آنها قرار گرفت و از اولین ایالتهایی بود که شعبه بانک استقراضی در آن تأسیس گردید؛ اگرچه این بانک نه در مرکز این ایالت، بلکه در شهر ساحلی بندرگز که مهمترین بندر تجارت خارجی استرآباد بود، تأسیس شد. چرایی انتخاب بندرگز بهعنوان محل تأسیس بانک و فعالیتها و کارکرد بانک در این ایالت و اینکه بانک چه تأثیری بر زندگی اهالی استرآباد گذاشت؟ سؤالات اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر ضمن پاسخگویی به سؤالات فوق، عملکرد بانک استقراضی در ایالت استرآباد را به شیوه توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد بانک استقراضی در بندرگز، علاوه بر آنکه فعالیتهای پولی و مالی انجام میداد، اقدامات سیاسی نیز داشت و در راستای اهداف سیاسی روسیه، ظلم و ستم فراوانی به اهالی روا داشت بهطوریکه آنها را وادار به آتش زدن بانک نمود.
علی اکبر جعفری؛ شهرزاد محمدی آئین؛ مینا معینی
چکیده
اندیشۀ مهدویت یا ظهور موعود تاکنون یکی از مسائل مهم و اساسی در ایران دورۀ اسلامی بوده است؛ اما این مسئله طی تاریخ دچار آسیبهای فراوانی، ازجمله ظهور مدعیان دروغین شده و جامعۀ اسلامی را با مشکلاتی روبهرو ساخته است. این موضوع حتی تا دورۀ معاصر نیز تداوم داشته؛ چنانکه در دورۀ قاجار نیز نمونههایی از آن گزارش شده است. سیدمحمد کلاردشتی ...
بیشتر
اندیشۀ مهدویت یا ظهور موعود تاکنون یکی از مسائل مهم و اساسی در ایران دورۀ اسلامی بوده است؛ اما این مسئله طی تاریخ دچار آسیبهای فراوانی، ازجمله ظهور مدعیان دروغین شده و جامعۀ اسلامی را با مشکلاتی روبهرو ساخته است. این موضوع حتی تا دورۀ معاصر نیز تداوم داشته؛ چنانکه در دورۀ قاجار نیز نمونههایی از آن گزارش شده است. سیدمحمد کلاردشتی یکی از این مهدیان دروغین بود که در سال 1309ق/ 1892م، ادعای خود را در منطقۀ کلاردشت، علنی و گروهی از مردم را با خود همراه ساخت. اینکه زمینههای پیدایش و ادعای مهدویت او در این منطقه چه بود؟ حکومت وقت برای مقابله با او دست به چه اقداماتی زد و فرجام این شخص و حرکت او چه شد؟ مهمترین سوالاتی است که در این پژوهش به آنها پرداخته میشود. چنین به نظر میرسد که زمینههای پیدایش این مدعی مهدویت، شکاف میان افراد ایل خواجهوند با یکدیگر و با اهالی کلاردشت و حتی با دولت بود. اگر چه این شورش سرکوب و سیدمحمد کلاردشتی دستگیر و زندانی شد، اما پس از مدتی از زندان آزاد و برای او مقرری تعیین شد. این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران و منابع کتابخانهای، این موضوع را بررسی و تحلیل کند.