آزادبخت، مجید؛ طاووسی، محمود (1391)، «استمرار نقشمایههای ظروف سیمین دورۀ ساسانی بر نقوش سفالینههای دورۀ سامانی نیشابور»، نگره، شمارۀ 22، صص 22- 57.
آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد (1370)، اسطوره زندگی زردشت، بابل، تهران: کتابسرا.
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1400)، اسطوره آفرینش در کیش مانی، تهران: چشمه.
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1382)، « زیباییشناسی در هنر و ادبیات مانوی»، فرهنگستان هنر، صص 54- 63.
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1377)، «بررسی تطبیقی دیباچه مثنوی و اشعار گنوسی»، ایران شناخت، شماره 1، صص 15-41.
بوسایلی، ماریو؛ شراتو، امبرتو (1383)، هنر پارتی و ساسانی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
بهمنی، پردیس (1389)، سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران، تهران: دانشکده هنر و رسانه دانشگاه پیام نور تهران.
بیرقدار، راحله؛ حاتم، غلامعلی (1393)، «بررسی نمادین صخره سنگهای طاقبستان»، هنرهای تجسمی نقشمایه، دورۀ 8، شماره، 18، صص 19- 31.
پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان (تمدنهای پیش از اسلام)، ترجمۀ یوسف مجیدزاده، تهران: دانشگاه تهران.
پنجهباشی، الهه؛ محمدجانی، زینب (1401)، «مطالعۀ تحلیلی معنای عناصر نمادین با تأکید بر هالۀ نور در نگارگری مانوی»، رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی، دوره 5، شماره 2، صص 17- 28.
پوپ، آرتور اپهام و اکرمن، فیلیس (1391)، سیری در هنر ایران. ترجمه نجف دریابندی. تهران: علمی و فرهنگی.
تاردیو، میشل (1400)، مانویت، ترجمۀ سید احمدرضا قائم مقامی، زهرا مؤدب، سمیه فرجی، الهه گل بستان، چاپ اول، تهران: نشر ثالث.
جلالیان، مینا (1397)، «ارتباط ایزد باد (وای) با نوارهای در حال اهتزاز ساسانی»، هنر و تمدن شرق، دورۀ 6، شمارۀ 22، صص 5- 18.
جوادی، شهره (1394)، «طبیعت و عناصر منظر در فرهنگ و هنر ساسانی»، هنر و تمدن شرق، دورۀ 3، شمارۀ 7، صص 33- 42.
جوادی، شهره؛ خونساری، شهریار (1397)، «نقاشی اویغور حافظ میراث نقاشی مانویان»، هنر و تمدن شرق، دورۀ 6، شمارۀ 22، صص، 55- 64.
چهری، محمداقبال (1400)، «مطالعۀ باستانشناختی نقوش الهه آناهیتا بر روی گچبری دورۀ ساسانی»، پژوهشهای باستانشناسی ایران، دورۀ 11، شمارۀ 30، صص 199- 222.
حیدرنتاج، وحید؛ مقصودی، میترا (1398)، «مقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلام»، باغ نظر، دوره 16، شماره 71، صص 35- 50.
خالدیان، ستار (1387)، «تأثیر هنر ساسانی بر سفال دوره اسلامی»، باستان پژوهی، شماره 16، صص 19 - 30.
خسروی، کاووس؛ صمدی بگه جان، جمشید (1394)، «مقایسه و تحلیل گچبریهای کاخهای ساسانی بینالنهرین (کیش و تیسفون) با ایران (حاجیآباد و بیشاپور)». در مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی میراث مشترک ایران و عراق، صص 236-207.
دادور، ابوالقاسم؛ منصوری، الهام (1385)، درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، تهران: دانشگاه الزهرا.
دریانورد، مهسا (1399)، واکاوی نقوش گیاهی گچبریهای ساسانی و نقش آن در اصالت بخشی به طراحی گرافیک محیطی معاصر ایران (با محوریت فضای داخلی مسکونی)، «پایاننامه کارشناسی ارشد»، استاد راهنما ستاره احسنت، موسسه آموزش عالی ارم شیراز.
ذکرگو، امیرحسین (1378)، تحول شمایلنگاری بودائی در امتداد جاده ابریشم، نشریه هنر نامه، سال دوم، شماره 4، صص 5-21.
رمضان ماهی، سمیه؛ بلخاری، حسن (1388)، تأثیر هنر ایران کهن بر مکتب شیراز دوران آل اینجو، کتاب ماه هنر، شماره 134، صص43-34.
زارع ابرقویی، احمد؛ موسوی حاجی، سید رسول و روستایی، جمشید (1393)، «تأثیر نوارهای ساسانی بر هنر اسلامی از آغاز تا پایان دوره سلجوقی»، مطالعات تطبیقی هنر، دورۀ 4، شمارۀ 7، صص 95- 106.
سودآور، ابوالعلا (1384)، فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان. تهران: نشر نی.
صداقت، نفیسه (1396)، «بررسی تحلیلی نقوش گیاهان مقدس و اساطیری دورۀ ساسانی (در نقش برجسته و گچبری و مهر)»، تاریخ، دورۀ 12، شمارۀ 45، صص 129- 148.
قائم، گیسو (1387)، «مانی و تأثیر او بر هنر دورۀ خود»، صفّه، دوره 17، شماره 1، صص 30- 50.
کروگر، ینس (1396)، تزیینات گچبری ساسانی، ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کریمی، شکیلا (1398)، «نمادشناسی نقش مرغابی سانان در آثار هنری ایران»، هنر و تمدن شرق، دورۀ 7، شمارۀ 26، صص 21- 30.
کلیم کایت، هانس یوآخیم (1396)، هنر مانوی، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: هیرمند.
لرستانی، مرضیه (1390)، بررسی نقش ناخودآگاه جمعی در آفرینش هنری با تکیه بر نگارههای مانوی، «پایاننامه کارشناسی ارشد»، استاد راهنما ایرج اسکندری، دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی.
- لطیف پور، صبا (1394). «وجوه حکمی مانویت و تأثیر آن بر هنر مانوی»، کیمیای هنر، شمارۀ 14، صص 88-93.
مبینی، مهتاب؛ شافعی، آزاده (1394)، «نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته فلزکاری و گچبری)»، جلوه هنر، دوره 7، شماره 2، صص 65- 45.
معمارزاده، محمد (1388)، «نقاشی مانویان»، کتاب ماه هنر، شماره 130، صص 36-30.
منصوری، امیر؛ کرمیان، غلامرضا (1391)، «هنر گچبری دوره ساسانی در محوطه باستانی برزقاوله، کوهدشت لرستان»، نقشمایه، دوره 5، شماره 10، صص 82- 73.
موسوی حاجی، سید رسول؛ رستمی، هوشنگ؛ مهرآفرین، رضا (1398)، «پژوهشی بر شاخصترین نقوش نمادین گیاهی در گچبریهای دورۀ ساسانی»، جامعهشناسی تاریخی، دوره 11، شماره 2، صص 317- 340.
میرزایی، سونیا (1399)، «هنر مانوی: نگاهی به یافتههای قدیم و جدید و اهمیت نگرشهای گوناگون در مطالعة هنر مانوی». گلستان هنر، شماره 22، صص 43-22.
ندیم، فرناز (1386)، «نگاهی به نقوش تزئینی در هنر ایران»، هنر، دوره 4، شماره 4، صص 17-33.
وارنر، رکس (1386)، دانشنامۀ اساطیر جهان، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: اسطوره.
واشقانی فراهانی، ابراهیم (1389)، «سرآغاز گیاهان در اساطیر ایرانی»، مطالعات ایرانی، شماره 17، صص 237- 262.
ویدن گرن، گئو (1395)، مانی و تعلیمات او، ترجمۀ نزهت صفایی اصفهانی، تهران: مرکز.
هامبی، لوئی؛ دوویلار، مونره و ویدن گرن، گئو (1389)، هنر مانوی و زرتشتی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
یونگ، کارل گوستاو (1381)، انسان و سمبولهایش، ترجمۀ محمود سلطانیه، تهران: جامی.
Gulácsi, Zsuzsanna. (2005). Mediaeval Manichaean Book Art, Leiden, Boston: Brill.
Gulácsi, Z. (2016). Mani’s Pictures. Leiden, Boston: Brill.
Amouzgar, Jaleh & tafazoli, Ahmad. (1991). ostooreyeh zendegie zardosht, Tehran: ketabsara. [In Persian].
Azadbakht, Majid & Tavoosi, Mahmood. (2012). Continuity of motifs in Silver dishes of Sassanian era on Nishapur pottery designs in Samanid period, Negareh, 7 (22), 57- 72. [In Persian].
Bahmani, Pardis. (2010). Seyre Tahavol va tatavor naghsh va namad dar honarhaye sonati Iran [The evolution of motif and symbol in Iranian traditional arts]. Faculty of Arts and Media, Tehran Payam Noor University. [In Persian].
Beyraghdar, Raheleh & Hatam, Qolam Ali. (2013). A symbolic study of the rocks of Taq Bostan, Naghsh mayeh, 8 (18), 19- 31. [In Persian].
Chehri, Mohammad Eghbal. (2021). Archaeological Study of the Anahita Goddess Motifs on the Stucco of the Sassanid period, Pazhohesh- HA- YE Bastanshenasi Iran , 11 (30), 199-222. [In Persian].
Dadvar, Abolghasem & Mansouri, Elham. (2006). Daramadi bar ostooreha va namadhaye Iran va Hend dar ahde bastan [An introduction to Iranian and Indian myths and symbol in ancient times]. Tehran: Kalhor, Alzahra University. [In Persian].
Daryanavard, Mahsa. (2020). The Analysis of Sassanids Stucco Floral Patterns and its Effect on the Authenticity of Iranian Contemporary Environmental Graphic (With a Focus on Residential Interiors), (Unpublished Master’s Thesis). Faculty of Art, Eram Shiraz Institute of Higher Education. [In Persian].
Esmailpour, Abolghasem. (1998). Comparative study of masnavi preface and gnostic poems, Iranshenakht, 5, 15- 45. (In Persian)
Esmailpour, Abolghasem. (2003). Aesthetics in Manichaean art and literature, Farhangestane honar, 54- 63. [In Persian].
Esmailpour, Abolghasem. (2021). Ostoore Afarinesh dar kish Mani. Tehran: Cheshmeh . [In Persian].
Ghaem, Gisoo. (2008). The Impact of Manichaeism on its Contemporary Arts, Soffeh, 17 (46), 30- 50. [In Persian].
Girshman, Roman. (1992). L’art de l’Iran parthes et sassanides, translated by Faravashi, Tehran: Elmi va Farhangi. [In Persian].
Gulácsi, Zsuzsanna. (2005). Mediaeval Manichaean Book Art, Leiden, Boston: Brill.
Gulácsi, Zsuzsanna. (2016). Mani’s Pictures. Leiden, Boston: Brill.
Haidarnattaj, Vahid & Maghsoudy, Mitra. (2019). Impression of Plant Motifs Common Contents of Iran’s Pre-Islamic Architecture on Islamic Architecture Schemes (Respect to Umayyad and abbasid periods). Bagh- e Nazar, 16 (71), 35-52. [In Persian].
Hambis, Louis & De villard, Monneret & Widengren, Geo. (1997). Honar –e manavi va zartoshti [Zoroastrianism & Manichaean art], translated by Azhand. Tehran: Mola. [In Persian].
Jalalian, Mina. (2019). Relationship of Wind God (Vay) and Sassanid Waving Ribbons. Journal of art & civilization of the orient, 6 (22), 5-18. [In Persian].
Javadi, Shohreh & Khonsari, Shahriar. (2019). Preserving Manichaean Paintings’ Heritage by Uyghur Painting. Journal of art & civilization of the orient, 6 (22), 55-66. [In Persian].
Javadi, Shohreh. (2015). Nature and Landscape Elements in Sassanid Art and Culture, Journal of art & civilization of the orient, 3 (7), 33- 42. [In Persian].
Jung, Carl, G. (2002). Man and his symbols, translated by soltaniyeh, Tehran: jami. [In Persian].
Karimi, Shakila. (2020). Symbolism of Ducks Motif in Iran’s Artworks. Journal of Art & Civilization of the Orient, 7(26), 23-36. [In Persian].
Khaledian, Sattar. (2008). Tasire honare sassani bar sofal- e dore ye Sasani [The Effect of Sassanid Art on the Pottery of Islamic Period]. Bastan Pajouhi, (16), 30-19. [In Persian].
Khosravi, Kavoos & Samadi bagjan, Jamshid. (2015). Comparison and analysis of plastering of Sassanid palaces in mesopotamia (kish and Tisopho) with Iran (Hajiabad and Bishapur), proceedings of the first international conference on common heritage of Iran and Iraq, 207- 236. [In Persian].
Klimkeit, Hans-Joachim. (2017). Manichaean Art , translated by Esmailpour, Tehran: Hirman. [In Persian].
Kroger, Jens. (2017). Sassanid stucco decorations, Translated by Faramarz Najd Samiei, Tehran: Samt. [In Persian].
Latifpour, Saba. (2015). Philosophical Aspects of Manichean and its Influence on Manichean Art, kimiya-y- honar, 4(14), 77- 94. [In Persian].
Lorestani, Marzieh. (2011). The Role ofthe CollectiveUnconsciousin ArtisticCreationBased on ManichaeanPaintings, (Unpublished Master’s Thesis). Faculty of Art, University of Art. [In Persian].
Mansori, Amir & Karamian, Gholam Reza. (2012). Plastering art of the Sassanid period in the ancient site of Barzgavale, Lorestan Vally, Naghshmayeh, 5(10), 73- 82. [In Persian].
Memarzadeh, Mohammad. (2008). Manichaean painting, ketabe mah honar, 130, 30- 36. [In Persian].
Mirzaie, Sonia. (2023). Manichaean Art: a glance at the old & new findings and the importance of different attituds in the study of Manichaean art, Golestan- e- Honar, 7(4), 17- 37. [In Persian].
Mobini, Mahtab & Shafei, Azadeh. (2016). The role of mythological and Sacred Plants in Sassanid Art (With emphasis on relief, metalworking and stucco), Jelve-y- honar, 7 (4), 45-64. [In Persian].
Mousavi Haji, Seyed Rasoul & Rostami, Hooshang & Mehrafarin, Reza. (2019). A study on the most significant symbolic plant motifs in the stucco of the Sassanian period. Journal of Historical Sociology, 11 (2), 317 – 339. [In Persian].
Nadim, Farnaz. (2007). Negahi be noghush- e tazeeni dar honar- e Iran [A look at ornamental motifs in Iranian art]. Amuzesh- e Honar, (10), 14-19. [In Persian].
Panjehbashi, Elaheh & Mohammadjani, Zeinab. (2022). Analytical Study of the Meaning of Symbolic Elements with Emphasis on the Halo of Light in Manichaean Painting, Rahpooyeh Art, 5 (2), 17- 28. [In Persian].
Pope, Arthur Upham & Ackerman, Phyllis. (2008). A survey of Persian art, from prehistoric times to the present, translated by Daryabandarih, Tehran: Elmi va Farhangi. [In Persian].
Porada, Edith. (2004). The art of Ancient Iran (pre- Islamic cultures, Translated by Yousef Majidzadeh, Tehran: University of Tehran. [In Persian].
Rajabi, Parviz. (2008). The lost millennia, Tehran: tus. [In Persian].
Ramezanmahi, Somayeh & Bolkhari, Hassan. (2008), The influence of ancient Iranian art on the Shiraz school of the Al- inju period, ketabe mah honar, 134, 34- 43. [In Persian].
Sedaghat, Nafisseh. (2017). Analytical study of the motifs of sacred and mythological plants of the Sassanid period, Tarikh, 12 (45), 129- 148. [In Persian].
Sudavar, Abolala. (2004). The Aura of kings. Trhran: ney. [In Persian].
Tardieu, Michel. (2021). Manichaeism, Translated by qaemmaghami & moadab & faraji & golbostan, Tehran: sales. [In Persian].
Vasheghani farahani, Ebrahim. (2010). The beginning of plants in Iranian mythology. Journal of Iranian Studies, (17), 237-262. [In Persian].
Warner, Rex. (2007). Encyclopedia of world mythology. Translated by Esmailpour, Tehran: Ostoureh. [In Persian].
Widengren, Geo. (2011). Mani va Talimat U (Mani and Manichaismus), Translated by Nozhat Safay Isfahani, Tehran: Center. [In Persian].
Zekrgoo, Amir Hossein. (1999). Evolution of Buddhist iconography along the silk road, Honarnameh, 2 (4), 5- 21. [In Persian].