تاریخ
محمد مشهدی نوشآبادی
چکیده
با اینکه سابقه برگزاری آیینهای عزاداری محرم به دوره آلبویه میرسد، اما عزاداریهای محرم در ایران در دوره صفوی چنان توسعه یافت که ایجاد بناهای مخصوص عزاداری را ایجاب میکرد و بدین منظور ترتیب در کنار برخی از تکیههای صوفیه که کاربرد عزاداری یافته بود، ساخته شد، اما ابهام درباره زمان احداث اولین حسینیهها بهعنوان بنایی منسوب ...
بیشتر
با اینکه سابقه برگزاری آیینهای عزاداری محرم به دوره آلبویه میرسد، اما عزاداریهای محرم در ایران در دوره صفوی چنان توسعه یافت که ایجاد بناهای مخصوص عزاداری را ایجاب میکرد و بدین منظور ترتیب در کنار برخی از تکیههای صوفیه که کاربرد عزاداری یافته بود، ساخته شد، اما ابهام درباره زمان احداث اولین حسینیهها بهعنوان بنایی منسوب به حسین بن علی و مخصوص عزاداری محرم در ایران، پژوهشگران را به گمان و تخمین تاریخی واداشته است. این مقاله درصدد است با تکیه بر سه لوح وقف نامهای دوره صفوی به این سؤال پاسخی مبتنی بر شواهد تاریخی بدهد. روش تحقیق بهصورت اسنادی و مشاهدهای است و دادهها با توجه به دیگر اسناد تاریخی تحلیل و جمعبندی شده است. بر اساس این پژوهش، علیرغم وجود حسینیه خانقاه نطنز در دوره شاهرخ تیموری، این بنا مخصوص عزاداری محرم نبوده است، بلکه اولین حسینیه در ایران به دنبال توسعه آیینهای محرم و تخصیص موقوفات به این آیینها در دوره سلطان حسین صفوی و حدود 1120 هجری شکلگرفتهاند. حسینیه مسجد قاضی آران و بیدگل، حسینیه میدان امیر چخماق و حسینیه مسجد سر پُلک یزد از آن جمله اند. این شواهد نشان میدهد به احتمال زیاد در این دوره حسینیههای دیگری هم در ایران ساختهشده و باید این مقطع تاریخی را بهعنوان زمان ساخت اولین حسینیهها در نظر گرفت.
محمد مشهدی نوشآبادی
چکیده
جوشقان آبادی باستانی منطقه کاشان که در مجاورت تپههای سنگی واقعشده، از دیرباز محل استخراج و تولید سنگ بوده است. در قبرستان صفوی این آبادی30 قطعهسنگ قبر قدی بزرگ وجود دارد که از حیث تاریخی، هنری و محتوای فرهنگی و اجتماعی ارزشمند است. در این پژوهش میدانی ضمن توجه به ویژگیهای هنری و ظاهری سنگقبرهای جوشقان، متن سنگنوشتهها مورد ...
بیشتر
جوشقان آبادی باستانی منطقه کاشان که در مجاورت تپههای سنگی واقعشده، از دیرباز محل استخراج و تولید سنگ بوده است. در قبرستان صفوی این آبادی30 قطعهسنگ قبر قدی بزرگ وجود دارد که از حیث تاریخی، هنری و محتوای فرهنگی و اجتماعی ارزشمند است. در این پژوهش میدانی ضمن توجه به ویژگیهای هنری و ظاهری سنگقبرهای جوشقان، متن سنگنوشتهها مورد دقت قرار گرفت و محتوای آن استخراج شد. سپس نقوش و محتوای کتیبه سنگها از جنبههای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. این بررسی شامل شکل ظاهری، تزئینات، نوع و کیفیت خطوط و بهویژه محتوای مذهبی و فرهنگی کتیبههای شیعی، شناسایی نام و فرهنگ نامگذاری، خانوادهها، مشاغل و تاریخ سنگقبرها است. محتوای دینی کتیبهها عمدتاً مربوط به شعار شیعی صلوات کبیره است. همچنین این سنگها بهصورت اجمالی با دیگر نمونههای آن در ایران مقایسه شد. نتایج بهدستآمده بخشی از تاریخ اجتماعی و فرهنگ و معیشت مردم جوشقان در دوره صفوی بهعنوان نمونهای از فرهنگ عموم نقاط ایران را تصویر میکند. البته معیشت اهالی جوشقان تحت تأثیر صنعت سنگتراشی بوده و صاحبان تعدادی از متوفیان قبرها سنگتراش بوده و یا از خاندان سنگتراشاند. همچنین سنگقبرهای بزرگ این قبرستان با پایان دوره صفوی کاربرد خود را ازدستداده است، روندی که در نقاط دیگر نیز کموبیش وجود دارد.
محمد مشهدی نوش آبادی؛ محمدرضا غیاثیان
چکیده
اگرچه کاشان در عصر ایلخانی یکی از مهمترین مراکز تولید کاشیهای زرینفام در جهان اسلام بود، از نیمۀ سدۀ هشتم هجری این صنعت در این شهر دچار رکود شد. پس از آن، از اواخر سدۀ نهم هجری مجدداً شاهد رواج ساخت کاشیهای زریـنفام در کاشان اما با فرم و محتوای متفاوت هستیم. این زرینفامها کاربردهایی نظیر لوح مزار، محراب و وقفنامه ...
بیشتر
اگرچه کاشان در عصر ایلخانی یکی از مهمترین مراکز تولید کاشیهای زرینفام در جهان اسلام بود، از نیمۀ سدۀ هشتم هجری این صنعت در این شهر دچار رکود شد. پس از آن، از اواخر سدۀ نهم هجری مجدداً شاهد رواج ساخت کاشیهای زریـنفام در کاشان اما با فرم و محتوای متفاوت هستیم. این زرینفامها کاربردهایی نظیر لوح مزار، محراب و وقفنامه دارند و بیشتر معطوف به افراد و مراکز محلی در کاشان و اطراف آن است. در این مقاله پانزده نمونه از این کاشیها که در خلال سالهای 883 تا 967 هجری تولید شدهاند، معرفی میشود. تصاویر آنها از منابع مکتوب مانند آثار پژوهشگران و کاتالوگ حراجیها و موزهها و مطالعات میدانی بهویژه در محل اصلی تهیه شده است. این نوشتار با بهرهگیری از جستجوی میدانی و مطالعۀ کتابخانهای، ضمن معرفی دو لوح زرینفام ناشناخته، برای اولین بار به بازخوانی محتوا و انتشار تصاویر تمام نمونههای شناخته شده پرداخته و بررسی میکند که این کاشیها به لحاظ فرم و صورت چه ویژگیهایی دارد؟ و محتوای این الواح چه ارتباطی با باورهای مذهبی مردم ایران، بهویژه کاشان در آغاز عصر صفوی دارد؟ نتایج نشان میدهند که زرینفامهای این دوران تابع فرم و شکل کلی تقریباً یکسانی هستند و محتوای آنها تحت تأثیر باورهای شیعی و محوریت صلوات بر چهارده معصوم است.